Pet zdravih grickalica

Porivu da se nešto gricka, usput tokom cijelog dana ili pak pred televizorom i kompjuterom djeci se teško oduprijeti. No, niti ne trebaju, ako nezdrave i nutrijentima siromašne grickalice zamijenimo zdravima. Usput će im zdrave grickalice dati dovoljno (zdrave) energije da zadovolje dnevnu potrebu za međuobrocima.

Kokice s gheeom kao zdravija i ukusna varijanta

Kokice predstavljaju jedine grickalice koje sadrže 100% neobrađeno cjelovito zrno pa samo jedna porcija može zadovoljiti čak 70% dnevne ljudske potrebe za cjelovitim žitaricama.

Za razliku od kokica za mikrovalnu s dodatkom margarina, nalaze se općenito na popisu zdravih grickalica u kojima možete bezbrižno uživati, ali samo ako ste ih napravili od cjelovitog zrna na tavi s nekoliko kapi ulja. Ili ghee-a!

Ghee je u našim krajevima poznatiji kao maslo ili pročišćeni maslac te je izuzetno zdrava namirnica, a radili su ga naši preci kako bi najdragocjenije sastojke mliječnog maslaca sačuvali od kvarenja. U takvom pročišćenom obliku, ghee predstavlja samu esenciju mlijeka bez pojačivača okusa, umjetnih aroma, šećera, soli, boja i konzervansa.

Stoga je ghee lako probavljiv, može se koristiti od najranije dječje dobi do duboke starosti, bogat je zasićenim (zdravim) masnim kiselinama koje pomažu tijelu da se zaštiti od slobodnih radikala i raznih bolesti, a pogodan je za one koji teško probavljaju mlijeko i mliječne proizvode jer ne sadrži laktozu. Ghee ja bitno koristiti od provjerenih domaćih proizvođača kao što je Ghee people2people d.o.o.

Bogata riznica suhog voća

Prekomjerno konzumiranje (bijelog) šećera lako možemo izbjeći korištenjem suhog voća koji svojom slatkoćom i okusom čini savršen međuobrok i zdraviju varijantu grickalice. Ne samo što je izvrstan izvor prirodnog šećera, nego je i suho voće puno enzima, vitamina, fruktoze i minerala.

Sadržaj minerala, posebice kalcija i željeza u suhom voću je veći nego u svježem te se smatra iznimno bitnim u prehrani djece. Kod sušenog voća odstranjuje se vlaga, ali svi hranjivi sastojci ostaju. Okus je isti ili intenzivniji jer su sušene namirnice zapravo koncentrat hranjivih sastojaka. Sušeno voće se ne kvari ako je pravilno osušeno i uskladišteno.

Može se raditi od grožđica, marelica, suhih šljiva, datulja, crnog ribizla itd. Vrlo je kalorično i energetski nabijeno pa ga je dobro jesti za doručak, uz orašaste plodove. Dobro je znati da je sušeno voće najbolje jesti kada se prethodno namoči u vodi.

zg-2

Orašasti plodovi

Umjesto kemijskih i umjetnih minerala u obliku tableta, bolje je konzumirati orašaste plodove (orah, badem, kesten, kikiriki, lješnjak, indijski orah) koji iste minerale sadrže u prirodnom obliku.

Smatra se da 6 do 8 oraha dnevno može zadovoljiti čovjekove potrebe za mineralima, a u orahu ima, primjerice, magnezija, cinka, sumpora, fosfora, joda, nezasićenih masnih kiselina i vitamina.

Orah kao i ostali orašasti plodovi sadrži omega-3 masne kiseline koje se troše prilikom procesa razmišljanja pa ih je neophodno nadoknaditi. Zato ga i nazivaju grickalicom za genijalce. Odličan je izvor vitamina E koji je zadužen za intelektualne sposobnosti. Cink je važan mineral kojima su ove namirnice bogate, a utiče na poboljšanje kognitivnih sposobnosti.

Orašasti plodovi su općenito savršeno oružje protiv gladi i debljine. Svakodnevna konzumacija orašastih plodova smanjuje loše raspoloženje te potiče rad krvožilnog sustava.

Čips od kelja

Ova zdravija varijanta krumpirovog čipsa bogata je antioksidansima, vlaknima, omega 3 masnim kiselinama, te phyto hranjivim sastojcima koji preveniraju čak i od raka!

Samim time što se priprema sušenjem umjesto prženjem zadržava sve hranjive sastoje. Kelj sadrži vitamin A koji pomaže unaprijediti rast stranica, te kombinaciju vitamina C i bakra koji pomažu obnavljanje kože te ju održavaju čvrstom.

Sadrži i fitonutrijente koji poboljšavaju čišćenje odnosno detoksikaciju tijela, te obiluje kalcijem i magnezijem koji su neophodni za zdravlje kostiju.

Samo 100 grama kelja sadrži dnevni preporučeni unos omega 3 masnih kiselina, nudi ogromnu dozu vitamina B6 koji je jedan od okidača serotonina i dopamina odgovornih za sreću i dobro raspoloženje.

Ovo povrće je toliko zdravo da ga liječnici često preporučuju pacijentima koji imaju problema s bubrezima. Sadrži mnoštvo antioksidansa, vitamina i minerala i ima protuupalna svojstva.

zg-1

Energetske pločice

Kombinacija (cjelovitih) žitarica, sušenog voća i orašastih plodova, sa medom, sirupom ili sličnim vezivnim sastojkom čini ovu energetsku bombu. Koncentrirani ugljikohidrati brzo će vratiti izgubljenu snagu, a sušeno voće dopunit će okus zdravih sjemenki.

Pri tome je dobro koristiti integralne žitarice jer upotreba cijelog zrna u ishrani daje ljudskom organizmu energiju (zbog visokog sadržaja složenih ugljikohidrata), podmazuje zglobove, odstranjuje otrove i pomaže detoksikaciji.

Nutritivne vrijednosti integralnih žitarica su neuporedivo veće od bijelih žitarica, iz kojih je praktično odstranjeno sve što je vrijedno, s obzirom da se u opni zrna nalaze svi hranljivi elementi neophodni za razvoj, rast i održavanje organizma. Sadržaj ugljikohidrata u cijelom zrnu većine žitarica prelazi 70%, bjelančevina od 10-17%, masti od 1,5-10%, vitamina i minerala do 2%, a visok je sadržaj i celuloznih vlakana i amino kiselina.

Energetske pločice se mogu raditi hlađenjem (u hladnjaku) ili pečenjem (u pećnici).
Zanimljivu kombinaciju čine supernamirnice kvinoja i chia sjemenke. Kvinoja je zaista posebna, jele su je Inke, nema glutena, a zbog nutritivnog je sastava “majka svih žitarica”.

Jedina je žitarica koja uz ugljikohidrate sadrži cjeloviti protein (sadrži sve esencijalne aminokiseline). Chia i lanene sjemenke pridonose zdravlju na više načina – imaju pozitivan utjecaj na krvožilni sustav, kolesterol i probavu.

AUTOR: Divine Energy Park, organizacija za razvoj svijesti, zdravlja, prirode i mira. www.dep.life