Ivan Bračić čovjek koji obožava pčele

U želji skrenuti pozornost na važnost pčela, ali i pčelinjih proizvoda koje Hrvati, unatoč njihovom zdravstvenom doprinosu, nedovoljno konzumiraju, Ivan Bračić, poznati hrvatski inovator, pčelar i osnivač PIP-a, napisao je i kreirao edukativnu slikovnicu o pčelama i pčelinjim proizvodima pod nazivom „Pčelica Pipa, Upoznaj me“.
Izdavač slikovnice je tvrtka PIP, najveća hrvatska kompanija specijalizirana za pčelarstvo koja ove godine slavi 27. g. od osnivanja pa smo povodom ove dvije vijesti razgovarali s autorom slikovnice i savjetnikom Uprave PIP-a, g. Ivanom Bračićem.

W: Molimo Vas za početak predstavite našim čitateljima tvrtku PIP, čime se bavite i koji su bili temeljni koraci koji su PIP doveli do sadašnje pozicije?

PIP sam osnovao krajem 1989. godine i stariji je od nove Hrvatske države. PIP u dužem nazivu je Pčelarstvo i priroda. Početni i danas djelatni poslovni slogan je “Sve za pčelarstvo – sve od pčela”, a u procesu rasta i razvoja pridodan je i slogan “Između prehrane i farmaceutike”. Iz izrečenog se praktično vidi područje djelovanja odnosno poslovnih aktivnosti.

PIP baštini obiteljsku, znači moj otac i djeda, tradiciju bavljenja pčelarstvom još od 1930. godine. I ja sam se, kao ekonomista, hobistički počeo baviti pčelarstvom prije 36 godina. Prije 27 godina sam svoj hobi pretvorio u zanimanje, u profesiju.

Osiguravamo pčelarima repromaterijal za bavljenje pčelarstvom, od pčelara otkupljujemo pčelinje proizvode koje oblikujemo u finalne proizvode. Med, propolis, matična mliječ, pelud, vosak i ekstrakti ljekovitog bilja su nama dobre sirovine za proizvodnju 50-ak finalnih proizvoda. U sustavu PIP-a u stalnom random odnosu je oko 60 zaposlenika, 20 fakultetski obrazovanih.
Tu je još puno vanjskih suradnika i kooperanata, bliže tisuću. PIP je inovativna tvrtka, moja malenkost ima status europskog i svjetskog Viteza inovatorstva, a PIP je Superbrend. Sada tvrtku vodi najstariji, od četiri, sin Domagoj sa svojim timom, ja sam samo savjetnik uprave.

W: Koliko se u Hrvatskoj konzumiraju pčelinji proizvodi i koliko su naši ljudi uopće upoznati sa svim njihovim prednostima za zdravlje?

Danas, kultura konzumiranja pčelinjih proizvoda u Hrvatskoj je solidna, može i treba bolje. To nije uvijek bilo tako, napravljeno je puno. Primjerice, prije oko 23 godine niti jedan kafić nije nudio niti posluživao med uz čaj. PIP je 1993. počeo prvi u Europi pakirati med u vrećice i kroz ugostiteljske objekte nuditi takvo pakiranje za zaslađivanje čaja.

Trebalo je stvoriti potražnju, kulturu konzumiranja na tim mjestima potrošnje, pridobiti ugostitelje. Glavni kanal promocije bio je kroz vrtiće. Praktično smo odgojili kupce. Našu inovaciju i promociju danas koriste mnogi proizvođači. Komuniciramo i s kupcima (trgovine, drogerije i posebno ljekarne), ali prvenstveno s konzumentima naših proizvoda. Nama je cilj da konzumenti i kupci o našim proizvodima, znaju što više, što temeljitije i da znaju zašto baš kupiti PIP-ov propolis, sirup, med ili neki drugi proizvod.

Jako nam je stalo što konzument i kupac misle o našim proizvodima, stalno osluškujemo, propitkujemo i komuniciramo. Posebna je priča oko proizvoda za apiterapiju, dodaci prehrani, gdje su sastav i tehnološki postupci u proizvodnji vrlo zahtjevni. Ovi proizvodi su komplementarni konvencionalnoj medicini, nisu alternativa, i utemeljeni su na mnogim znanstvenim istraživanjima i kliničkim ispitivanjima.

Ali niti jedan proizvođač ne smije smišljeno zvučnim ali neutemeljenim porukama obmanjivati kupce, a posebno konzumente. Takve poruke čujemo u formi vakuum tehnologija, jedinstvena tehnologija, klinička procjena učinkovitosti, četverostruka analiza, medicinski proizvod, a u sastavu imaju alkohol i konzervanse i to preporučuju djeci od 1. godine starosti. Strašno. Konzumenti trebaju znati da mednopropolisni sirupi u sastavu ne mogu imati alkohol ni po jednom osnovu jer cijeli sadržaj emulgira.

Proizvodi koji imaju konzervanse ne mogu se deklarirati sirupima nego tekućim dodacima, pa proizvođač špekulira i proizvod naziva medicinski proizvod.

W: Spomenuli ste medicinski proizvod, je li to lijek, je li to vrednije od dodataka prehrani?

Ne, to je sasvim druga kategorija proizvoda, drugo područje namjene, znači ni viša ni niža kategorija. Prema važećem zakonu dio Čl 3. glasi:
„Medicinski proizvod je svaki instrument, naprava, uređaj, programska podrška, materijal ili drugi predmet ….. i koji svoje glavno namjeravano djelovanje u/ili na ljudskom tijelu ne postiže farmakološkim, imunološkim ili metaboličkim učincima, iako njegovo djelovanje može biti potpomognuto takvim učincima.“

Ako to primijenimo na pčelinje proizvode, proizvode iz programa apiterapije, proizvođač proizvodu izbori status Medicinski proizvod onda on poništava potvrđena svojstva pčelinjih proizvoda koji imaju i farmakološko, imunološko i metabolitičko djelovanje. Znači taj proizvođač svjesno degradira poznate i priznate učinke pčelinjih proizvoda na zdravlje čovjeka i praktično obmanjuje konzumente svojih proizvoda.

bracic-2 bracic-1

W: Predstavite nam ukratko PIP-ov proizvodni asortiman/portfolio?

Pojednostavit ću, uz repromaterijal za pčelarstvo nudimo više sorti meda u različitim pakiranjima, od 12, 15, 20, 250, 350, 450 i 900 g, u PVC vrećicama i čašicama, u PET i staklenoj ambalaži.

Program dodataka prehrani odnosno program apiterapije, mješavine pčelinjih proizvoda i ekstrakata ljekovitog bilja je inovativni program, posebno proizvodi pod robnom markom Farmakol.
To su proizvodi za poboljšanje zdravlja čovjeka kroz nekoliko namjena: jačanje imuniteta, virozna i gripozna stanja, kašalj, rinitis, bronchitis i sl., problemi s proljetnim umorom i iscrpljenošću, alergije, vene, kapilare i hemoroidi, njega zahtjevne i osjetljive kože te za njegu desni i usne šupljine. Detaljnije na www.pip.hr.

W: O čemu vodite računa prigodom kreiranja i proizvodnje novih proizvoda? Kako se dolazi do ideje oko novih proizvoda?

Netko pametan je rekao: Nije ograničenje tehnologija nego kreativnost. Iako se tehnologija često definira kao skup znanja i iskustva, očito u prethodnoj izreci pod tehnologijom se misli na pogonsku opremu, strojeve. Znači kreativnost, ideja , klik u pravom trenutku. Ne može se sjesti za stol, računalo ili negdje i reći idem nešto smisliti. Naravno treba tragati, čitati, razgovarati, puno slušati, znati čuti, ali tu nema recepta.

Kreativnost i inovativnost je i u pristupu, u razmišljanju, u puno malih koraka. Prave stvari kliknu rijetko ali trebaju pasti na plodno tlo. Ja i novine čitam očima inovatora, bitan je klik, dalje na računalo, u laboratorij, formiranje tima, postavljanje cilja i rokova.

Inovator je često vuk samotnjak, bolji je timski pristup. Nikoga se ne smije podcijeniti, puno je malih koraka od ideje do realizacije. Treba puno znanja. Dalje, proizvodnja je egzaktna, uvjeti za proizvodnju vrlo zahtjevni, puno normi sustavi kontrole kvalitete, analitičke metode, marketinške aktivnosti sve je to sve zahtjevnije i zato formiram promjenjive timove.

W: Gdje se PIP proizvodi mogu nabaviti?

U različitim kanalima prodaje. Med u trgovačkoj mreži i u kafićima uz čaj. Dodaci prehrani, apiterapija, u ljekarnama i drogerijama. Proizvodi inovativne linije Farmakol, dodaci prehrani – apiterapija, samo u ljekarnama.

W: Jeste li prisutni i na drugim tržištima osim Hrvatske? Imate li dodatnih izvoznih planova?

Danas postoji globalno tržište, hrvatsko tržište je premalo. Oko trećine, 33%, proizvodnje izvozimo u zemlje okruženja i na daleka tržišta. Izvoz je i dalje tema broj jedan. Uložili smo i ulažemo puno, puno je kontakata izravnih i posredih, osjećam dolazak boljih dana.

Optimizam temeljim na inovativnim proizvodima, proizvodima s većom dodanom vrijednosti, za osjetljiva tržišta, prvenstveno arapskog svijeta, proizvodi bez alkohola u sastavu ili u postupku proizvodnje dodataka prehrani. Tu su i proizvodi bez konzervansa pogodni za djecu već od prve godine starosti, što većina konkurencije, domaće i strane, nije razvojno i tehnološki dosegla.

W: PIP je dobitnik brojnih priznanja za inovativnost i kvalitetu proizvoda. Možete li izdvojiti najvažnije? Koliko takva priznanja pomažu u poslovanju?

Desetak priznanja za inovacije dobivena su u Hrvatskoj, tu smo se učvrstili pa izlagali i dalje. Posebno značajna priznanja su dobivena na sajmovima inovacija u Genevi, Nürnbergu, Brusselu, Warsawi, Shirazu (Iran), Bukureštu, za više proizvoda, znači u nekim mjestima i više puta.
Nekoliko proizvoda je pod patentnom zaštitom i predstavljaju visoku razinu akumuliranog znanja u tehnološkom procesu, sastavu i analitičkim postupcima koje naši proizvodi prolaze.

W: Odakle ideja i uopće potreba za pisanjem i izdavanjem edukativne slikovnice o pčelama i pčelinjim proizvodima?

Dosta sam održao predavanja različitim ciljnim skupinama, pčelarima, širem građanstvu, farmaceutima, te posebno djeci po vrtićima. Sudjelovao sam u puno TV i radijskih emisija, dao brojne intervjue pa sam u značajnoj mjeri osjetio puls o znatiželji za pčelama i pčelinjim proizvodima.

To područje budi interes znanstvenika, književnika, umjetnika i građanstva u širem smislu. Tvrtka PIP je izdala četiri stručne knjige o pčelarstvu, neki vid priručnika za bavljenje pčelarstvom. Slikovnicom i djeca dobivaju svoje štivo, ali vidim da i stariji rado pročitaju.

farmakol

W: Koja je njena uloga i kome je namijenjena? I još nešto jako važno našim čitateljima, gdje se slikovnica može nabaviti?

Slikovnica je namijenjena prvenstveno djeci, predškolskog uzrasta i učenicima do četvrtog razreda osnovne škole. Prvima će slikovnicu čitati i pojašnjavati roditelji, djedovi i bake, a školarci će znatiželjno sami čitati, vjerujemo ne samo jednom. Slikovnice nisu u prodaji, poslat ćemo ih u vrtiće, bolnice, čitaonice, povremeno će se dijeliti u boljim ljekarnama, može se javiti u tvrtku PIP i pojedinačno dobiti.

W: Imate li ideja za pisanje nastavka, hoćemo li pratiti Pipin daljnji put?

Na naslovnici slikovnice je broj jedan pa su mnogi to, logično, prihvatili kao biti će i nastavak. Pozorno slušamo kritike na prvo izdanje, ima ih, uglavnom pozitivnih, ali ima i sugestivnih. Namjera je nastaviti sa započetim, nećemo žuriti. Pčele nam daju puno prostora za dobre priče, znači ne samo biološke. Vjeru u nastavak daje mi veliki doprinos ilustratorice i dizajnerice, znači opet timski rad.

W: Na samom kraju, jednom ste pobjegli i u politiku, kako to?

Izazov, odradio sam jedan mandat u funkciji pomoćnika ministra gospodarstva zadužen za poduzetništvo. To je razdoblje 2004./2008. godina. I tamo me dočekalo poduzetništvo i inovatorstvo, ponosan sam na učinjeno.