Vježbe koje pripremaju za artikulaciju glasa R

Za izgovor glasa R potreban je složen rad svih mišića jezika: napeti prednji dio s vrškom je podignut prema alveolama (naboranom prednjem dijelu nepca iza prednjih zuba); vršak vibrira u zračnoj struji; srednjio dio je spušten, bočne strane prijanjaju uz gornje kutnjake; strujanje zraka je snažno i usmjereno. Tome pomažu sljedeće vježbe.

Opaska: ovo je skup vježbi koji postupno vodi prema ispravnoj artikulaciji i zato je važno održavati redoslijed. Ako neka vježba ne uspijeva, vraćamo se na prethodnu i/ili slijedimo upute.

OVDJE se upoznajte i s vježbama koje pripremaju za artikulaciju glasa L i vježbama koje pripremaju za artikulaciju glasova “s”, “z”, “c”

Vježba „Čiji su zubi čišći“

Svrha: uvježbati podizanje jezika prema gore i upravljanje njime.
Opis: lagano otvoriti usta, osmjehnuti se i vrškom jezika „počistiti“ gornje zube s unutarnje strane, pokretima iz strane u stranu.
Pažnja: vršak jezika ne smije viriti van iz usta, niti se uvrtati prema unutra; donja je vilica nepokretna.

Vježba „Gljiva“

Svrha: uvježbati podizanje jezika prema gore, rastezati podjezičnu vezicu.
Opis: osmjehnuti se, priljubiti cijeli jeziik uz nepce i široko otvoriti usta (gljiva na nožici).
Pažnja: obje bočne strane jezika moraju biti priljubljene jednako čvrsto- nijedna se ne smije iskriviti; usta se otvaraju sve jače.
Ponoviti 3-10 puta.

Vježba „Harmonika“

Svrha: jačati mišiće jezika, rastezati podjezičnu vezicu.
Opis: osmjehnuti se, lagano otvoriti usta, priljubiti jezik uz nepce i početi otvarati i zatvarati usta. Ponoviti 3 do 10 puta.
Pažnja: u pokretu je samo donja vilica; paziti da jezik nije iskošen.

Vježba „Ličilac“

Svrha: jačati mišiće jezika, uvježbati podizanje prema gore i njihovu pokretljivost.
Opis: osmjehnuti se, otvoriti usta i „pogladiti“ vrškom jezika tvrdo nepce pokretima naprijed-natrag.
Pažnja: u pokretu je samo jezik; paziti da jezik ne izlazi iz usta.

Vježba „Tko će dalje baciti loptu“

Svrha: uvježbati stvaranje tečne, dugotrajne, neprekidne zračne struje koja teče središnjom linijom jezika.
Opis: usne su u položaju „osmijeh“; široki opušteni jezik je na donjoj usni; izgovorajući glas f otpuhnuti lopticu od vate na suprotnu stranu stola.
Pažnja: donja usna ne pokriva zube; obrazi se ne napuhuju, izgovara se f , a ne h, kako bi zračna struja bila uska, a ne raspršena.

Vježba „Konj“

Svrha: jačati mišiće jezika i pokret prema gore.
Opis: osmjehnuti se, lagano otvoriti usta i coktati vrškom jezika.
Pažnja: tempo je prvo polagan, a zatim brži; u pokretu je samo jezik, donja vilica miruje. Ako vježba ne uspijeva treba se vratiti na vježbu „ Zalijepi bombon“ iz općih artikulacijskih vježbi i onda pokušati ponovno. Paziti da se vršak jezika ne uvrće prema unutra, odnosno da se čuje coktanje, a ne šljapkanje.

Vježba „Ukusan pekmez“

Svrha: uvježbati podizanje širokog prednjeg dijela jezika prema gore.
Opis: lagano otvoriti usta i širokim prednjim dijelom jezika oblizati gornju usnu pokretom odozgo prema dolje.
Pažnja: radi samo jezik dok je donja vilica nepokretna (može se pridržavati prstom); jezik je širok, bočnim stranama dodiruje uglove usana; pokret jezika mora biti upravo odozgo prema dolje, a ne iz strane u stranu.

Vježba „Puran“

Svrha: uvježbati podizanje jezika prema gore i pokretljivost prednjeg dijela.
Opis: lagano otvoriti usta, staviti široki jezik na gornju usnu i pokretati ga gore i dolje nastojeći ga ne odvajati od usne. Prvo to izvoditi polako, a onda ubrzati tempo i dodati glas dok se ne bude čuo „bl-bl“ (poput glasanja purana).
Pažnja: jezik se mora kretati gore-dolje po usni, a ne iz strane u stranu, mora „oblizivati“ usnu, a ne izbacivati se unaprijed.

Vježba „Bubnjar“

Svrha: jačati mišiće jezika, uvježbati podizanje prema gore i naprezanje vrška.
Opis: osmjehnuti se, otvoriti usta i pokucati vrškom jezika iza gornjih prednjih zuba, ritmično i više puta za redom, izgovarajući glas d: d-d-d-d. Početi polagano, a onda ubrzati.
Pažnja: usta su stalno otvorena; u pokretu je samo jezik; vršak se ne smija uvrtati; usmjeriti zračnu struju na vršak tijekom izgovaranja glasa d.

OVDJE saznajte više informacija o logopedu i disleksiji

Tko je logoped i kada treba potražiti njegovu pomoć?
Disleksija je najčešći poremećaj kod čitanja i pisanja

Izvor teksta: dječji vrtić Cvrčak – Solin
Preuzeto od:

I. Posokhova, I., (2005), Izgovor: kako ga poboljšati, Ostvarenje, Lekenik