Kako djeca najbolje pamte

Kako na dobar način odgojiti dijete? Što mu pružiti? Kako ga potaknuti da razvije svoj maksimum? Sve su to pitanja s kojima se susretnu roditelji u jednoj od životnih faza.

Strani jezici

Važno je znati da djetetov ukupan razvoj i njegovo znanje ovise o okruženju u kojem se ono nalazi. Bilo da se radi o stranim jezicima ili čemu drugome, bitno je djetetu omogućiti da ono uči u prirodnim situacijama, slikovno, kroz igru i razgovor, čak i ako ne razumije svaku riječ koja je izrečena. Jednako kao što djeca uče materinji jezik, tako bi trebala učiti i strani jezik. Najbolje bi bilo da se jezik uči u sklopu vrtića ili škola, uz svakodnevne aktivnosti kroz duži period u danu jer će tako doći do boljeg usvajanja. Praktična iskustva pokazala su da djeca dobro uče strani jezik ako odrasla osoba uz pomoć lutke razgovara s njima.

Brat i sestra

Slobodno vrijeme

Kada govorimo o biranju između ponuđenih aktivnosti u određeno vrijeme s određenim ljudima, za razvoj djeteta najbolje bi bilo kada bi ono moglo raditi što ga u tom trenutku interesira. Treba imati povjerenja u dječji instinkt (djeca u periodu prije škole imaju izraženu intuiciju koja ih vodi u smjeru u kojem bi razvoj trebao ići), a na odrasloj je osobi da dobro poznaju svoje dijete, poštuje ga i dopušta mu da u okviru mogućnosti koje su mu pružene ono samo odabere što je u tom trenu njemu najinteresantnije, a samim time i najbolje za njega. Roditelj može organizirati djetetovo vrijeme, ali trebao bi se rukovoditi potrebama djece i razumjeti informaciju koju mu ono šalje, a ne da djetetov razvoj ovisi o planu odrasle osobe.

Olovke

Učenje

Učenje nije zamor ako je povezano s kretanjem i aktivnošću djeteta. Ako se ono slobodno može kretati u prostoru, raditi i učiti cijelim tijelom, uz pomoć raznovrsnih materijala u svojim rukama, tada učenje predstavlja izazov. Zamor se javlja kad je učenje usmjereno na osjetila samo određenog dijela tijela, na primjer na glavu, odnosno na gledanje, slušanje, memoriranje i dr. Ako se djetetu omogući da uči svim osjetilima, tada se dolazi do najboljih rezultata. Djeca, baš kao i odrasli najbolje pamte i uče na temelju vlastitog iskustva. Treba im se omogućiti da rade različite stvari koje su usmjerene istom cilju. Dok netko bolje uči kroz crtanje, drugome više odgovara da o određenoj pojavi ili pojmu uči kroz modeliranje, gradnju ili didaktičke igračke i materijale. Isto tako, valja reći kako su iskustva u radu s predškolskom djecom pokazala da je veoma stimulirajuće učenje uz glazbu. Ovisno o sadržaju, djeci se pušta određena glazba koja tako potiče moždane valove pa ona bolje uče.

Najbitnije u cijeloj priči jest dopustiti djetetu da se razvija na prirodan način, u skladu sa svojim potrebama i mogućnostima. Nije potrebno nuditi sadržaj s obzirom na kronološku dob jer se ona može razlikovati od mentalne dobi djeteta, već je potrebno ponuditi poticajno okruženje u kojem će dijete prepoznati što mu treba u određenoj razvojnoj fazi.

Autor: Vedrana Duić Loparić
Fotografije: Flickr : woodleywonderworks