Naučite dijete plivati

Ljetne radosti se uvelike približavaju, a u njih se neizbježno uklapa brćkanje u moru ili bazenu. Ako do sada niste, možda je baš ovo ljeto trenutak da svoje dijete naučite plivati.

Plivanje je vještina koja pruža radost i ugodu, a nužno ju je savladati u dječjoj dobi. U drugom razredu osnovne škole sva djeca moraju proći organiziranu provjeru plivanja, pa ako do tada nisu naučili plivati, prolaze tečaj koji osigurava škola. No zašto biste čekali do te dobi? I sami možete pomoći djetetu da se oslobodi straha od vode i nauči plivati.

Što znači “znati” plivati?

Da bi se reklo da je dijete plivač, podrazumijeva se da može samostalno preplivati 25 metara bio kojom tehnikom te da zna skočiti u duboku vodu na noge te se iz te okomite pozicije prebaciti u vodoravnu i nastaviti plivanje.

Kada početi?

Dokazane su brojne prednosti učenja plivanja već u dojenačkoj dobi (“bebe ribe”), kada se dijete “prisjeća” vodenog okruženja u majčinoj utrobi te u toj poznatoj situaciji puno lakše savladava plivačku tehniku. Dodatno, dijete se rađa s brojnim refleksima koji postupno nestaju do kraja prve godine, a jedan od njih je plivački refleks koji postoji do šestog ili sedmog mjeseca djetetova života.

Kada se s učenjem plivanja započne u prvih šest mjeseci, dijete se zahvaljujući upravo tom refleksu olakšano snalazi u vodi i “pliva”. Djeca koja su u toj dobi započela učenje plivanja, rijetko kada kasnije razviju strah od vode, a plivanje ima pozitivan učinak na njihov tjelesni, psihički i emotivni razvoj.

No ako niste jedni od onih koji su se tako rano zajedno s djetetom upustili u tu avanturu, idealno vrijeme za početak učenja plivanja je s četiri do pet godina. Organizirani tečajevi učenja plivanja baziraju se na 20 sati, no ako sami učite dijete plivati, možda će vam biti potrebno više vremena.

Kako početi?

Važan faktor u procesu učenja plivanja je privikavanje djeteta na vodu i vodeno okruženje. To podrazumijeva oslobađanje djeteta od straha uranjanja glave pod vodu, gledanje pod vodom, puhanje mjehurića (disanje), skokove u vodu te plutanje na leđima i trbuhu. Idealno bi bilo tu fazu proći kroz igru.

Za početak lagano polijevate dijete po licu (za to vam mogu poslužiti različite kantice, brodići ili slične igračke). Ako se dijete opire i nije mu ugodno, ne forsirajte, nego pričekajte nekoliko dana. Sljedeća faza je zaranjanje pod vodu. Pokušajte vi lagano zaroniti (čučnite u vodi) i ispuštajte mjehuriće, što će djetetu vjerojatno biti zabavno pa će se i samo odvažiti učiniti isto. Ako to uspješno savladate, potaknite dijete da otvori oči pod vodom.

Nadalje, ako dijete dopusti, primite ga lagano ispod leđa te ga držite na površini vode kako bi plutalo. Možete ga i pridržavati za prsa te ga uputiti da udara nogama po površini vode – vjerojatno će ga to prskanje zabaviti i opustiti.

Sve navedene aktivnosti pomoći će djetetu da se oslobodi u vodi te osjeti ugodu opuštanja tijela. Sada je vrijeme da mu objasnite i predočite pokrete koje mora izvoditi rukama i nogama kako bi se održalo na površini. Dok dijete to pokušava, lagano ga pridržavajte te procijenite kada ga možete postepeno puštati.

Neizmjerna je sreća kada dijete osjeti da se samostalno održava na vodi. U toj se fazi spoznaje da je uspjelo napraviti svoje prve uspješne samostalne plivačke pokrete još nemojte previše udaljavati od djeteta. To što ste blizu pruža mu sigurnost i tu je pogodno vrijeme da što više stekne sigurnost i ovlada plivanjem. Tek se kasnije postupno udaljavajte. Nakon nekog vremena, dijete će spoznati da može samostalno plivati te će biti sve opuštenije i sigurnije.

Samo polako

Svakoj fazi učenja plivanja važno je posvetiti dovoljno vremena, nekom će djetetu trebati više, nekom manje. Nemojte forsirati ni gubiti živce jer to samo može biti kontraproduktivno te vas udaljiti od cilja. Ako se dijete prepusti i nauči uživati u vodi, plivačke tehnike će se prirodno razviti.

Piše: Wishmama