Bolna leđa u trudnoći – vrijeme je za promjenu svakodnevnih aktivnosti

Tijekom trudnoće vrlo se često javljaju bolovi u donjem dijelu leđa.

Promatra li se tijelo i pokreti tijekom trudnoće, može se zaključiti da su promjene u svakom segmentu. Kako trudnoća napreduje i dijete raste, mijenja se i centar gravitacije kroz tijelo. Pomak u centru gravitacije kroz tijelo trudnice i prilagodba mišićno-koštanog sustava osnovni su razlozi pojave bolova u leđima. Tijekom trudnoće vrlo se često javljaju bolovi u donjem dijelu leđa. Najčešći je uzrok opterećenje tijela povećanom tjelesnom težinom zbog rasta maternice i djeteta, posteljice, plodove voda, itd. Sve te promjene tijekom trudnoće zapravo su odraz prilagodbe posture trudnice (držanja tijela) na promijenjene biomehaničke odnose u tijelu.

Kao rezultat fizioloških, hormonalnih i mišično koštanih promjena trudnicama se može javiti osjećaj nestabilnosti, mogu imati povećan opseg pokreta u zglobovima, mijenja se držanje tijela, raspored mišićne napetosti (neke grupe mišića podnose veća opterećenja ili pretjerana istezanja tijekom trudnoće, nego prije trudnoće), istezanje trbušnih mišića, slabost leđnih mišića, zdjeličnog dna i mišića nogu. Zbog čega trudnice, u 50% slučajeva osjećaju bol. Bol se javlja najčešće u donjem dijelu leđa. Bol je obično stalna, rijetko oštra, može se širiti u jedno ili oba sjedna područja, ali se ne spušta niže prema nogama. Obično je jednostrana, pogoršava se pri hodu i smanjuje ili nestaje tijekom mirovanja i ne javlja se noću.

No, bolna leđa zapravo nisu razlog za mirovanje. Bol u leđima ne treba prihvaćati kao normalnu i uobičajenu pojavu u trudnoći nego baš naprotiv, vrijeme je za promjenu svakodnevnih aktivnosti. Tako da se mogućnost pojave boli u leđima smanji na minimalnu. Potrebno je pratiti kada se javlja bol u leđima; na kraju dana, u najaktivnijem dijelu dana (kada se najviše hoda, sjedi, stoji) ili se bol javlja samo kod određenih aktivnosti. Potrebno je osluškivati tijelo i prilagoditi aktivnosti trudnoći i promjenama koje se neprestano događaju kroz 40 tjedana.

Kad se bol javlja u donjem dijelu leđa, bez trnaca, bolova ili pečenja duž noge/nogu i ako se do tada nije javljala u trudnoći ili prije nje, razlog tome je vrlo vjerojatno težina u trbuhu zbog rasta maternice i djeteta. Ukoliko se bol javlja s trncima ili žarenjem ili pečenje duž nogu, potrebno je napraviti ginekološki pregled te procjena fizioteraputa. Kako bi se procijenilo što je uzrok bolnim leđima, nakon ginekološke kontrole kojom se isključuju trudovi, infekcija ili neke druge promjene, preporučuje se fizioterapijska procjena. Fizioterapeut će napraviti procjenu prema posturalnim prilagodbama i prepručiti odgovarajući program vježbanja.

Bol u donjem dijelu leđa smanjuje se jačanjem leđnih mišića, a jačanjem trbušnih mišića i mišića stražnje strane natkoljenice smanjuje se prednji nagib zdjelice (čiji je položaj rizik za bol u leđima), uz istezanje skraćenih mišića koji odižu zdjelicu i savijaju natkoljenicu. Osim samog vježbanja, bitno je pravilno pozicioniranje, bitan je način držanja tijela, na koji način pravilno sjesti, kako se pravilno ustati iz sjedećeg položaja, kako se ustati iz ležećeg položaja, okrenuti se, podizati stvari.

Ako se ne sumnja na trudove, jednostavan način da se pokuša ukloniti bol jest odmaranje tijekom dana ili spavanje po noći na boku, pri čemu su trbuh i slobodna noga oslonjeni na jastuk.

Tijekom sjedenja, podizanja iz sjedećeg u stojeći položaj ili okretanja na krevetu preporučuje se izdisanje zraka u pokretu i blago zadržavanje mišića donjeg dijela trbuha i stražnjice. U sjedećem položaju na stolici obavezno staviti jastučić kod donjeg dijela leđa. Tako će se opustiti napeti mišići koji omogućavaju uspravno držanje, a prsni koš i zdjelične kosti bit će u pravilnom položaju. Noge saviti pod pravim kutom, a stopala cijelom dužinom na podlogu. Ako je stolica previsoka potrebno je staviti podložak ispod stopala. Dizanje iz sjedećeg položaja napravite tako da se zdjelica neznatno primakne rubu stolice. Potrebno je nagnuti gornji dio tijela prema naprijed, a leđa trebaju ostati ravna. Ruke na rukohvat. Mišići nogu i zdjelični mišići trebaju preuzeti glavnu funkciju kod podizanja. A kada se spušta u sjedeći položaj potrebno je stati uz rub stolice, savijati koljena i kukove i zatim zdjelicu spuštati ukoso na stolicu. Glava uvijek treba biti u ravnini s kralješnicom. Nikako ju ne spuštati prema prsima i podu. Ustajanje iz kreveta treba uvijek ići preko boka. I za vrijeme trudnoće, a posebice nakon poroda. Kada je trudnica u položaju na boku spušta istodobno noge na pod i rukama se odguruje prema sjedećem položaju. Zaštitni položaji, pravilno i dozirano vježbanje trebaju postati dio svakodnevnih aktivnosti trudnice.

Tekst: Tea Sukreški
Izvor: sretna.hr