Prehrana za vrijeme trudnoće

Trudnoća je prirodno stanje koje nastaje oplodnjom ženske spolne stanice muškom.

Ovo je jedan od životnih stadija u kojem nastaje posebna veza između majke i nerođenog djeteta. Za vrijeme trudnoće buduća majka nosi svoje dijete, a njezin način i stil života itekako se može odraziti na razvoj djeteta. Stoga je vrlo važno da za vrijeme trudnoće žene veliku brigu i pažnju posvećuju upravo pravilnoj i uravnoteženoj prehrani. Poznata je stara poslovica koja kaže da je „Zdravlje majke i zdravlje djeteta“, stoga ne zanemarujte kvalitetne i nutritivno vrijedne prehrambene namirnice.

Razdoblje trudnoće

Samo trudnoću možemo podijeliti na tri dijela odnosno „tri semestra“. U prvom dijelu trudnoće započinje brza dioba stanica, razvoj organa i priprema za fetalni razvoj te je stoga bitno da se unose nutrijenti poput cinka, vitamina B12, proteina te vrlo važne folne kiseline. Za vrijeme preostalog perioda započinje 90% fetalnog razvoja te je ovdje jako važan unos energije. Važno je obratiti pažnju na unos: željeza, kalcija, magnezija, B-vitamina, proteina i omega-masnih kiseline. Što se tiče porasta energije prema razdobljima ona je se u drugom semestru povećava za 350 kcal, a u trećem za 500 kcal. Preko posteljice dijete dobiva sve važne i glavne nutrijente.

Hrana

Požuda za hranom

Mnoge žene za vrijeme trudnoće dobe na trudnoći više od očekivanih i željenih kilograma. Većina njih stadij trudnoće opisuje kao period jako izražene požude za hranom za koju nikada prije nisu imale naglašene želje, a apetit im se drastično poveća. Uglavnom je to slatka hrana, mliječni proizvodi, grickalice ili želja za čudnim vrstama namirnice. Naprimjer neke žene dobe želju za unošenjem sladoleda, leda ili neke druge vrste namirnica. Kako bi održali željenu tjelesnu mamu unos mora biti izbalansiran no također trebamo voditi računa o tome da je naša prehrana kvalitetna odnosno da unosimo valjanu hranu zbog potrebe rasta i razvoja fetusa.

Koju hranu trebamo jesti a koju izbjegavati

Hrana koju bi trebali izbjegavati odnosno konzumirati što manje je sljedeća: keksi, punomasno mlijeko, pržene stvari, bezalkoholna pića, bijeli kruh, muffine i hranu koja sadrži nisku nutritivnu gustoću koja je glavni izvor energije, ugljikohidrata i masti. Potrebno je unositi što više različitog povrća, voća, sokove zamijeniti vodom, pripremati lagana i prijana jela, ne konzumirati hranu koja napuhava, umjesto teškog mesa jesti laganu piletinu, puretinu ili ribu, jesti dosta salata i orašastih plodova. Vaši obroci trebaju biti zdravi, ukusni, prikladni i ekonomični. Potrebno je unositi što više manjih obroka, hranu bogatu vlaknima te izbjegavati fazu praznog želuca.

Trudnica

Jesti za dvoje?

Studije su pokazale da mnoge žene za vrijeme trudnoće dobile i više kilograma nego što je to zaista potrebno. Na to utječe i način prehrane žene, njezin vlastiti stil života te vrsta tjelovježbe odnosno količina kretanja koja je između svih nas drugačija. Stoga zaključak je da je normalno da u stadiju trudnoće dobivate kilograme jer u vama raste biće koje također treba energiju i hranu, međutim to ne znači da trebate doslovno jesti za dvoje te tako ugroziti svoje zdravlje dobivanjem nepotrebne tjelesne mase.

Autor: mag.nutricionizma Marina Jakšić