Kako poticati vještinu  hranjenja i oralnu motoriku kod djece?

Znate li da su hranjenje, pokreti usta i razvoj artikulacije usko vezani. Razvijaju se usporedno te ovise jedan o drugom.

To znači da mnogi pokreti koji su važni za hranjenje kasnije su bitni i za govor poput dizanja i uvlačenja jezika u usta, dobar rad mišića lica te stabilna čeljust.

Preko hranjenja možemo utjecati na razvoj oralne motorike, a time i na bolje uvjete za dobar i jasniji govor.
Oralna motorika je termin koji označava poticanje pokreta usta, a odnosi se u pravom redu na čeljust, jezik, usne, nepce i zube.

ŠTO JE VAŽNO ZNATI ZA PRAVILNO HRANJENJE?
Period do druge godine života najznačajniji je za promjene u strukturi i pokretima usta.
Jezik pomaže pri formiranju nepca koje je kod bebe mekano, jer kosti još nisu srasle.

Ako je jezik stalno van usta, ili pritisnut prema dolje, može se formirati visoko nepce, a jezik može ostati slabije pokretljiv, što će utjecati na artikulaciju kod djeteta.

hranjenje i sisanje bebe

Sisanje:

Kod sisanja jezik ide naprijed – natrag u usnoj šupljini i još se ne podiže prema gore.
Pri sisanju, beba je u polusjedećoj poziciji i uši joj moraju biti iznad usta dok se hrani, čime možemo spriječiti česte upale uha.
Otvor na bočici ne smije biti prevelik, a duda za sisanje mora odgovarati veličini usta.

Hranjenje žlicom počinje oko 5. mjeseca života djeteta:

Žlica se stavlja na donju usnu, pričekamo da se gornja usna spusti na žlicu i tada horizontalno uklonimo žlicu iz djetetovih usta.
Usne i čeljust imaju glavnu ulogu u hranjenju; ne koristimo gornju usnu i desni.

Pijenje iz čaše započinje oko 6. mjeseca djetetovog života:

Djetetu treba početi davati malu količinu tekućine poput gustog soka i slično i to po jedan jedan gutljaj.
Rub čaše prislonite na donju usnu, tako da jezik nije ispod čaše i dijete se nesmije naslanjati na čašu.
Važno: jezik se pri gutanju počinje dizati prema gore
Pijenje na slamku: može početi već od navršenog 6. mjeseca.

Slamka ne stavljajte duboko u usta, jezik ne smije biti ispod slamke, a usta djeteta trebaju zaokružiti oko slamke.
Pijenje na slamku je je jedan od najboljih načina za poticanje oralne motorike: tada rade usne i obrazi, a jezik se diže prema gore.

Žvakanje se očekuje se od navršenih 5 mjeseci djeteta

Žvakanje pomaže rastu zubi, samostalnom pokretanju čeljusti, vještini jezika da premješta i kupi hranu po ustima, te uvlačenju jezika u usnu šupljinu.
Stoga ne zaboravite da čestim miksanjem hrane ne dopuštate djetetu da razvije ovu važnu vještinu i time potakne bolju stabilnost čeljusti i pokretljivost jezika, što je poslije važno i za sam govor.

SISANJE PALCA I DUDE VARALICE:dudice dude varalice
Od rođenja do šestog mjeseca možemo koristiti sisanje kao oblik smirivanja.
Od 6 do 10 mjeseci djeteta treba započeti odvikavanje od dudice, a sisanje dudice možete koristiti samo pri spavanju. Ostatak vremena ponudite djetetu odgovarajuće igračke za aktivnosti usta.

Nakon desetog mjeseca ne bi nikako trebali koristiti dudice varalice

Odvikavanje djeteta od bočice možemo započeti kada dijete ima oko 6. mjeseci, a najkasnije do njegovog 15. mjeseca kada bočicu zamjenjujemo čašom ili slamkom.
Time potičemo podizanje jezika prema gornjim desnima i nepcu, što je važno za pravilno formiranje nepca, a kasnije za stvaranje određenih glasova.

ŠTO MOŽETE UČINITI ZA SVOJE DIJETE?

Budući da smo utvrdili kako su vještine hranjenja usko vezana uz razvoj govora, nastojte malim, ali važnim postupcima i intervencijama u hranjenju osigurati djetetu lakši put do glasova i riječi.

U igri s djetetom potičite puhanje u mjehuriće, u trubice, u zviždaljke, u papiriće, vatu i sl.
Oponašajte negovorne pokrete ustima: puhanje vjetra, slanje poljupca, širenje i pućenje usnica.
Igrajte se mazanja kremicama i tapkanja lica.

> Tijekom pranja zubića, masirajte djetetu unutrašnjost obraza, desni, jezik i nepce.
> Izbjegavajte dude, čaše „kljunašice“ koje pritišću jezik prema dolje.
> Uvedite slamku, potičite žvakanje.

U slučaju zabrinutosti obratite se vašem logopedu.

Pripremila: Sanja Andabaka, dipl. defektolog – logoped
Izvor: Ententini vrtić