Oprez s reklamama

Reklamni oglasi su sjajno pomagalo za upoznavanje s ulogom medija, jer će se njihova kratkoća i očigledna privlačnost vrlo vjerojatno dopasti djetetu. Veoma je važno u djeci razvijati zdrav stav prema reklamama; u jednu ruku, trebamo i imamo korist od nekih proizvoda koje nam opisuju, a u drugu ispadamo lakovjerni ili bismo bankrotirali ukoliko bismo povjerovali i kupovali sve u što nas uvjeravaju.

Kada se sljedeći put na TV pojavi blok reklama, umjesto da gunđate i mijenjate program, iskoristite priliku i vježbajte ‘kritičko razmišljanje‘ na sljedeći način:

Ocijenite reklamu

Koliko bodova na ljestvici od deset biste, bez previše razmišljanja, dodijelili određenoj reklami? Zašto?

Čitanje misli

Recite djetetu da se pokuša uvući u um oglašivača i otkriti u što je pokušao uvjeriti gledatelje. Objasnite im kako treba slušati tvrdnje koje iznose otvoreno.

Veća je vjerojatnost da su istinite, jer bi oglašivači zapeli u nevolje ako varaju. Međutim, čak i takva obećanja treba uzeti s oprezom jer se ponekad mogu protumačiti na nekoliko različitih načina. Možda su čak zanimljivije skrivene tvrdnje, u reklamama tek naznačene.

Pohvalite dijete ako uoči bilo koju od ‘skrivenih poruka’ (npr. da će vas određeni parfem učiniti privlačnijom, da ćete jedući taj i taj proizvod biti u okruženju sretnih, nasmiješenih prijatelja ili da će uporaba određenog sredstva za čišćenje pretvoriti vašu kupaonicu u savršeno čist izložak kao na TV ekranu).
Što djeca misle o takvim tvrdnjama? Za koje postoji mala vjerojatnost?

Na sudu

Neka dijete zamisli da ima priliku ispitati kreatora reklame u izmišljenom sudskom postupku. Koja bi tri pitanja željeli postaviti da mogu donijeti svoje mišljenje o proizvodu?

Primjerice, ako se oglašivač poziva na neodređene statističke podatke tipa ‘devet od deset vlasnika pasa izjavljuju da njihovi psi najviše vole tu marku’, vaše dijete možda želi znati koliko je ljudi uopće sudjelovalo u anketi.

Na koji su način procijenili da je njihovu ljubimcu taj brand najdraži? Koje su bile alternative? Koliko je ponuđeni brand skuplji?

Uz dopuštenje: Veble
Saznajte više o knjizi “Naučite svoje dijete razmišljati“.