Koja je najbolja dob za početak učenja pisanja i čitanja

Svako dijete individua je s vlastitim kapacitetima i interesima stoga treba pažljivo prvo provjeriti djetetov sluh za čitanje i pisanje te krenuti dinamikom koje njemu najviše odgovaraju kako ne bi slučajno pokazalo trajni otpor.

Na početku ga treba zainteresirati vlastitim čitanjem i pokazivanjem interesa za nešto što ste pročitali u tiskovnim izdanjima, knjizi ili internetu. Za naglasiti je da se prije svakog početka intenzivnijeg savladavanja čitanja i pisanja treba pozabaviti uvidom u to da li slučajno dijete ima disgrafiju ili disleksiju.

Prikladni počeci svakako su društvene igre s brojevima i slovima koje u djeci bude interes za novim saznanjima. U svakom slučaju uvijek ćete imati siguran savjet koji će dati teta u vrtiću ili kućni liječnik.

Djeca obično počinju pokazivati interes već u prvoj godini života ako:
> Imitirate zvukove iz prirode i pritom pokazujete na životinju/igračku ili trodimenzionalni lik iz slikovnice
> Ako vam beba upućuje glasove svakako odgovorite na njih zainteresirano

citanje-pisanje-2

Djeca obično počinju pokazivati interes između 1. i 3. godine života za:
> Literaturu koju čitamo
> Pisanje po papiru
> Mogu sami znati naslove najomiljenijih knjiga koje mu potom treba i pokazati kada ih uzmete u ruke
> Izvrsno je kada dijete ima knjigu/slikovnicu u rukama, a prati je ista zvučna priča s CD diska (ili nekog drugog nosača zvuka) tako da može okretati stranice i pratiti sadržaj u knjizi/slikovnici kako priča teče
> Uz zajedničko čitanje ukazivati na bića i pojave na slikama te isti termin pokazati u tekstu uz slovkanje pa iza toga izgovaranje riječi od jednom

U dobi od 3 godine djeca bi trebala biti u fazi u kojoj:
> Istražuju sadržaj u knjigama/slikovnicama samostalno
> Polako izgovaraju abecedu kao pjesmicu (svaki puta neka kažu slovo ili dva više tijekom učenja)
> Abeceda se može učiti u toj dobi i uz podlogu neke poznate pjesmice koja će poprimiti riječi abecede kako po redu slova teku
> Čitanje naglas zajedno s djetetom uz komentare i interakciju ključna je za razvoj djeteta
> Zajedno izradite simbole koja označavaju slova

citanje-pisanje-1

U svojoj 4. godini života djeca prepoznaju i savladavaju:
> Simbole i znakove (primjerice znakove automobilskih marki, nekih klubova…itd)
> Počinje željeti napisati svoje ime i prezime
> I dalje čitajte zajedno s djetetom na glas
> Prepoznavanje simbola i slova u knjizi/slikovnici

U predškolskoj dobi od 5 godina:
> Pročitati nepoznate riječi – sastavljanjem slova u cjelinu (obvezno mora uslijediti roditeljsko objašnjenje riječi)
> Može napisati svoje ime
> Napišite neka slova, brojeve i riječi
> Početi zaključivati samo što bi se moglo dogoditi nekom liku iz knjige/slikovnice
> Prepoznati neke kraće riječi u tekstu
> Opisati pojedinu riječ svojim načinom i doživljajem riječi

Između 6 i 7 godine uzrasta:
> prepričavaju poznate priče
> u knjizi/slikovnici može koristiti kontekst priče kako bi prepoznalo pročitati dužu riječ
> razumije značenje interpunkcijskih znakova
> ispravlja vas kada pročitate pogrešno riječ dok čitate naglas
> smisleno pisati neke kraće rečenice

U dobi između 8 i 9 godine:
> čitaju samostalno
> čitaju s mogućnošću naglaska i s izrazom lica koje dočarava sadržaj
> razumije sadržaj knjiga namijenjenih njihovoj dobi s mogućnošću preciznog prepričavanja
> pišu samostalno i prepisuju samostalno slova i riječi
> ispravno stavljaju interpunkcijske znakove u tekst
> znaju prepričati pjesmicu
> počinju upotrebljavati s razumijevanje riječi i fraze u kontekstu svojih rečenica i razgovora
> mogu samostalno pisati e-mailove
> prepoznavati i definirati određene tekstove te im davati ispravne nazive kao pjesmica, bajka, basna, roman, kraća priča