Brojna nova istraživanja proučavaju kako djeca pogrešno percipiraju društvene znakove drugih i kako postaju frustrirana jer ne razumiju što im njihov prijatelj, brat ili sestra pokušava reći. Do dobi od tri godine, ili čak ranije, djeca bi trebala naučiti čitati suptilne znakove: izraze lica, govor tijela, ton glasa i geste.
Prva tehnika
Najbolji način da im pomognete je da rade s vršnjakom ili bratom/sestrom. Približite dvoje djece i ukažite na izraze lica ili govor tijela drugog djeteta.
Ostanite u razini djetetovih očiju i naglasite ove suptilne znakove na licu dok se igraju. Ovaj dio socijalizacije djeteta nije lak.
Morate oponašati ove izraze za svoje dijete i koristiti miran, topao ton glasa te reagirati emocijama kako biste povezali izraz lica s njegovim značenjem.
Druga tehnika
Stvorite teme priča kojih se djeca mogu držati. Druga tehnika koju koristimo kako bi se djeca društveno angažirala je da im pomognemo odabrati temu igre koju ona mogu nastaviti tijekom dužeg vremenskog perioda.
Priča mora imati strukturu i biti razvojno prikladna dobi djeteta.
Tema priče koja traje dopušta svakom djetetu da se u potpunosti poveže sa svim aspektima lika i priče. Dok to čine, djeca počinju društveno i emotivno rasti, rješavaju emotivne probleme, pozivaju svoje prijatelje na red zbog njihovog ponašanja, rješavaju sukobe i koriste prikladna društvena pravila.
Kako bi to napravila, djeca često trebaju pomoć u poretku njihovih ideja i logičnom uključivanju, dok se igraju i razgovaraju. Kao odrasla osoba, možda ćete morati opremiti svoje dijete kako biste mu pomogli da izmisli nove ideje za priču.
Možete mu pomoći prijedlozima i povući se kada se ono uključi kako bi održalo tijek priče.
Obično dva djeteta prilaze jedno drugome te čine jedno ili dva razumijevanja kako bi zatražila igračku ili protestirala da ju žele.
Čim su blizu jedno drugog, predložite jednom od njih da upita svog prijatelja što bi on volio raditi. Dajte im ideju za formuliranje priče. Predložite temu priče s ljubimcima, likovima ili igračkama koje će djeca imati u rukama ili za koje su trenutno zainteresirana.
Dok započinju igru pomognite im započeti priču. Ako zapnu, predložite niz postupaka za njihovu igru. Potaknite ih pružajući prijedloge samo kada prestanu govoriti ili kada se povuku jedno od drugoga.
Ostanite im blizu i nastavite podupirati ideju njihove priče, ponavljajući što govore i uključujući se u njihovu priču govorom tijela, izrazima lica i gestama. Naglasite izraze lica svakog djeteta drugome i oponašajte njihove uzorke glasa dok koristite govor za izražavanje emocija.
Vaše dijete neće trebati ovu vrstu podrške svaki put kada se uključi u komunikaciju s drugim djetetom. Djeca pamte prijedloge koje su im odrasli dali i u konačnici čitaju znakove njihovih vršnjaka ili braće i sestara i počinju stvarati svoje rečenice i svoju priču.
Opišite postupke u igri kako biste potaknuli interakciju
Kada se igraju, djeca su toliko zauzeta da mogu zaboraviti vidjeti drugo dijete, čak i ako se igraju u neposrednoj blizini. Roditelji i učitelji mogu pomoći da se djeca međusobno primijete naglas prepričavajući njihove postupke.
Govorite o tome što radi drugo dijete, a što Vaše. Možete reći nešto poput: “O, to je super kamion. Nosi toliko drva. ” Ili:” Vau. I meni se sviđa taj kamion. Ideš uz takvo strmo brdo s toliko pijeska.”
Prepričavajući postupke tijekom igre, potičete teme igre djece i dajete do znanja da uživate u njihovoj priči te privlačite pozornost na drugo dijete u sobi.
Pobrinite se da ste u blizini djeteta i komunicirajte s njima pomoću gesti, izraza lica i, najvažnije, svog entuzijazma. Nastavite razgovarati o tome što radite. U samo nekoliko trenutaka postat će jasno da su primijetila međusobne postupke u igri.
Kada jedan vršnjak iznese drugome komentar u vezi tih postupaka poput: “To je strmo brdo za tvoj kamion.”, preformulirajte komentare: “Da, to je strmo brdo.” Pokažite prema kretanju kamiona i potom promotrite drugog vršnjaka.
Ako on pogleda svog prijatelja, nastavite razgovarati o postupcima: ” O, sada podižeš sve te trupce! vau. Hoćeš li uspjeti?”. Vršnjak koji promatra mogao bi reći:”Pazi! Nemoj da ti padnu!”
Potom predložite kako oba djeteta mogu promijeniti svoju priču tako da se počnu igrati zajedno. U ovom primjeru djeca bi mogla početi izgradnju dvorišnog skladišta za drva između sebe i privesti drugi kamion do dvorišta. Kada se direktno uključite, vjerojatno je da će Vas slijediti i pridružiti se jedno drugom.
Uz dopuštenje nakladnika Veble commerce, partnera Wish.hr-a
Za nakladnika: Svjetlana Veble
Hrvatsko izdanje: Vaš uspješan predškolac
Knjižara Veble, Vlaška 7, Zagreb, tel: ++385 (0)1 4818 820