Izvješće Eurostudenta za Hrvatsku

Uskoro predstavljanje novog izvješća istraživanja Eurostudent za Hrvatsku.

EUROSTUDENT je međunarodno istraživanje o socijalnim i ekonomskim uvjetima studentskog života koje se provodi u 30 zemalja Europskog prostora visokog obrazovanja. Nacionalno izvješće EUROSTUDENT za Hrvatsku bit će predstavljeno javnosti 14. travnja 2016. u 10 sati u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta RH (Donje Svetice 38, Dvorana I u prizemlju). Izvješće će predstaviti ministar Predrag Šustar i autori izvješća. Nositelj nacionalnog istraživanja EUROSTUDENT za Hrvatsku je Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta RH (MZOS), a Institut za razvoj obrazovanja (IRO) je izradio izvješće. Više detalja o predstavljanju dostupno je web i Facebook stranicama Instituta za razvoj obrazovanja te Facebook stranici eventa.

Jedan od nalaza istraživanja EUROSTUDENT ukazuje da je stupanj obrazovanja roditelja jedan od važnih čimbenika koji utječe na odluku o nastavku školovanja na visokoškolskoj razini. Izgledi za pristup visokom obrazovanju povoljniji su za osobe koje dolaze iz obrazovanijih obitelji. Ukupno 46% hrvatskih studenata dolazi iz obitelji gdje je barem jedan roditelj visokoobrazovan, 51% iz obitelji gdje barem jedan roditelj ima završenu srednju školu, a tek 3% iz obitelji gdje je najveći završeni stupanj obrazovanja roditelja osnovna škola. Ovi postoci ne odgovaraju distribuciji u populaciji: kada pogledamo populaciju muškaraca i žena u dobi između 40 i 60 godina, dobnu skupinu kojoj pripada većina roditelja anketiranih studenata, među roditeljima studentske populacije ima značajno manje očeva i majki s nižim obrazovanjem nego što je to slučaj u referentnoj populaciji.

Zbog toga autori istraživanja preporučaju nosiocima obrazovnih politika kontinuiran rad na unapređivanju mjera za poticanje i omogućavanje pristupa visokom obrazovanju pojedincima iz obitelji niže obrazovanih roditelja. Također, važno je kontinuirano raditi s djecom iz obitelji u kojima roditelji imaju nižu razinu obrazovanja, uz profesionalnu orijentaciju ili druge inicijative koje potiču na nastavak obrazovanja na višim razinama.

Cilj socijalne dimenzije visokog obrazovanja je da „studentska populacija koja upisuje, pohađa i završava visoko obrazovanje na svim razinama odražava različitost naših društava” uz naglasak da „studenti trebaju biti u mogućnosti završiti studijske programe bez prepreka koje proizlaze iz njihova socijalnog i ekonomskog statusa“ (Bolonjski proces, London Communiqué, 2007.). „Potrebno je stoga različitim mjerama omogućiti da svi imaju iste prilike sudjelovati u visokom obrazovanju neovisno o socio-ekonomskom statusu, podrijetlu, rodu, rasi, dobi, pripadnosti određenoj etničkoj skupini, zdravstvenom stanju i dr. Otežan pristup i nezavršavanje visokog obrazovanja povezani su s rizikom otežanoga socijalnog uključivanja“ – ističe Ninoslav Šćukanec, jedan od autora i urednik izvješća EUROSTUDENT.

Rasprava o ovim i drugim temama koji se odnose na socijalnu dimenziju visokog obrazovanja bit će otvorena na predstavljanju izvješća istraživanja EUROSTUDENT u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta 14. travnja 2016. u 10 sati. Najavu ključnih rezultata istraživanja možete pratiti putem Facebooka eventa: https://www.facebook.com/events/976835959068139/.

Uz dopuštenje: Institut za razvoj obrazovanja