O roditeljskom autoritetu u odgoju djeteta saznajte kroz nekoliko sjajnih savjeta

Obogaćena brojnim konkretnim primjerima te mnoštvom korisnih savjeta, knjiga Montessori od prvoga dana praktičan je i svrhovit vodič za podizanje smirene, sposobne i samopouzdane djece.

Donosimo izvrstan savjetodavan ulomak iz knjige o roditeljskom autoritetu iz ove knjige/sveobuhvatnog vodiča u odgoju u odgoju koji bi vam mogao uvelike pomoći.

Naš cilj je odgojiti dijete sposobno za učenje i za suradnju s odraslima u istraživanju svijeta. Od djetetove najranije dobi moramo raditi na tome da dijete naučimo kako sudjelovati u životu.

Moramo mu polako pokazati što od njega očekujemo i pozvati ga na sudjelovanje: “Ovo je vesta. Navući ću ti je preko glave. Daj mi ruku. Evo, ovako”, itd. Kao što smo rekli govoreći o svim praktičnim svakodnevnim zadacima i osobnoj njezi, ta kombinacija djelovanja i jezika razvije se u suradnju i u koncept “sad je red na meni, a sad na tebi”. Ponavljanje i vježbanje svakog novog iskustva dovest će do svladavanja lekcije.

Budući da dijete nije oblikovano, pretežno će roditelj morati zamijeniti djetetovu energiju i volju vlastitom. Da bi za to bio sposoban, roditelj mora imati dovoljno samopouzdanja biti dobar vođa.

Roditelj se djetetu može obratiti nježnim tonom: “Ja ću ti pomoći”, ali sve u njegovu držanju mora biti uvjerljivo i davati djetetu do znanja da će ishod biti onakav kakav želi roditelj.

Kao dio strukture djetetove okoline, roditeljeve riječi i djela jednako su stvarni koliko i predmeti, stoga moraju odražavati autoritet.

Rođeni vođe drže se kao da znaju što rade. Tko želi slijediti preko nabujale rijeke nekoga tko kaže: “Nisam baš siguran hoćemo li je uspjeti prijeći. Možda hoćemo, ali čini mi se da je jako duboko. Možda da pričekamo? Možda da ipak krenemo?”

Kad roditelj oklijeva i doima se neuvjerljivo, dijete se počne ponašati kao da je ono glavno, a ne roditelj. Kako odrastaju, takva djeca loše prihvaćaju kad nešto ne dobiju.

Iako moramo očekivati da se dijete ponaša u skladu s ograničenjima koja smo mu postavili, ne smijemo zaboraviti ni da poslušnost predstavlja internu odluku djeteta.

Dijete je često nemirno, nervozno i osjeća nelagodu pri donošenju takve odluke. Naš cilj nije ukloniti tu nelagodu, nego poučiti dijete kako je svesti na podnošljiv minimum. Nažalost, u današnjem društvu pomaganje djetetu na razvoju volje težak je zadatak.

Zapadna je kultura danas sumnjičava prema autoritetu općenito, a pogotovo prema roditeljskom autoritetu. Filmovi i serije često prikazuju djecu kao sposobniju od roditelja.

Ta nerealistična poruka ohrabruje djecu i potiče ih na nezdrave ispade, uvjerava ih da su nadmoćni odraslima. Kad odrastu, taj osjećaj nadmoći i ta lažna uvjerenja pretvore se u nesigurnost, strah i inferiornost jer otkrivaju da su manje sposobni za suočavanje sa životom nego što su bili uvjereni.

Iz knjige Montessori od prvih dana, izdanje Stilus