Što je «spremnost za školu»?
Spremnost za školu je prije svega pitanje razvoja intelekta. Ali, za uspjeh u školi veoma su važne i emocionalna i socijalna zrelost koje variraju od djeteta do djeteta.
Psihologijsko ispitivanje nam daje detaljnije podatke o svakom djetetu. Neophodno je da dijete razvije svoju samostalnost u korištenju toaleta, da se zna samostalno svući i obući, samostalno jesti, pravilno se ponašati u skupini vršnjaka i prema starijima. Naučite ga da upamti kućni broj telefona i adresu stanovanja.
Dijete ne izgovara sve glasove točno, može li mu to predstavljati problem u školi?
Svako odstupanje u govornom i jezičnom razvoju ozbiljan je znak da bi dijete moglo imati teškoće u usvajanju čitanja i pisanja. Najmanje godinu dana prije polaska u školu, trebalo bi obratiti pozornost na djetetov izgovor glasova i u slučaju da postoje teškoće, odvedite dijete na pregled logopedu.
OVDJE saznajte sve što vas zanima o logopedu
Kada posjetiti logopeda?
Kada i zašto kod logopeda
Mora li dijete prije upisa u prvi razred znati čitati i pisati?
Dijete pri polasku u prvi razred ne mora znati čitati i pisati. S druge strane, mnoga djeca spontano započinju proces čitanja i pisanja prije škole, u tom slučaju, bilo bi pogrešno ne podržati djetetovu znatiželju i uskratiti mu poučavanje.
Moje dijete se boji škole…
Prvih dana ili tjedana u školi, kod djece se može javiti osjećaj tjeskobe, jer se tada susreću s mnogo novih stvari odjednom. Najvjerojatnije se radi o strahu od odvajanja. Razgovarajte s djetetom o tome što ga zapravo plaši : neka djeca se boje da ih nitko neće dočekati kod kuće, druge je strah glasne djece i sl.
Pomognite djetetu tako što ćete mu reći da ste se i vi bojali kao mali, i da ste taj strah prevladali i s vremenom jako zavoljeli školu. Nemojte mu s početkom školske godine dati puno novih obaveza npr. nove vanškolske aktivnosti, nove obaveze vezane uz kućanstvo i sl. Dajte djetetu vremena za navikavanje na novi raspored.
Kako kod djeteta razviti pravilan pristup školi?
Ne plašite ga školom, prisjetite se svog boravka u školi, napravite male rituale od kupovine prvih stvari za školu, posebno obilježite prvi dan škole… Kad krene školska godina, uključite se u školske aktivnosti koje su namijenjene roditeljima, svaki dan odvojite vrijeme u kojem ćete se posvetiti svom školarcu, iskazujte zainteresiranost, pohvalite svaki njegov uspjeh.
I ne zaboravite, dijete poput spužvice upija sve vaše rečenice, a još više vaše radnje.
Moje je dijete razigrano…
Pomognite djetetu razviti osjećaj odgovornosti tako da svoje stvari uvijek stavi na određeno mjesto. Počnite s jednom ili dvije – npr. cipele i jaknu. Nakon što ga pohvalite svaki put kad to napravi dobro i vi vidite da je taj dio «usvojio», dajte mu nove zadatke.
Nauči li kod kuće da sve ima svoje mjesto, lakše će mu biti u školi u kojoj se očekuje da izvršava radne zadatke. Već u tijeku neposredne pripreme za polazak u školu, bilo bi dobro da u svom domu dijete dobije vrijeme i prostor za rad. Važno je dijete doživi prostor kao svoj.
Za početak je dovoljno da na tom mjestu rješava manje zadatke u razdoblju od 5 minuta, a zatim da pomalo vrijeme produžimo do 30 min neposredno pred polazak u školu.
Moje se dijete uvijek rasplače kad doživi neuspjeh…
Djetetu pokažite da vježbanjem neke aktivnosti može napredovati i postati sve bolje. Društvene igre, kompjutorske igrice i sl. izuzetno su dobre aktivnosti, ali i tjelesne aktivnosti i sport. S ocjenjivanjem se započinje u drugom polugodištu prvog razreda, dok je prvo polugodište vrijeme praćenja i uvođenja djece u školski život kroz igru i rad.
Ne zaboravite djetetu reći da njegova uspješnost u školi neće utjecati na vašu ljubav prema njemu.
Što ako nakon škole nema nikoga kod kuće?
Svako dijete je individua i teško je reći kad je prava dob za samostalni ostanak kod kuće. Procijenite sami da li je vaše dijete spremno na to i razmislite o svim drugim mogućnostima brige za dijete dok nije u školi.
Raspitajte se da li škola omogućuje produženi boravak, da li postoji susjeda koja je spremna uz malu naknadu «pričuvati» školarca i sl.
Ako procijenite da je vaše dijete sposobno ostati samo (pa makar i kraće vrijeme) obvezno porazgovarajte s djetetom i saznajte njegovo mišljenje o tome, učinite sve što možete za njegovu fizičku sigurnost, dogovorite način komunikacije s djetetom dok je samo (telefon i sl.) planirajte zajedno s djetetom što će raditi dok bude samo…
Literatura koja vam može pomoći:
G. Hitrec : Kako pripremiti dijete za školu
M. Čudina – Obradović : Igrom do čitanja
I na kraju, ukoliko imate sličnih pitanja vezanih za polazak Vašeg djeteta u školu i želite savjet, obratite se Stručnoj službi vrtića (pedagog, psiholog i viša medicinska sestra).
Savjetovalište je otvoreno prvi i zadnji četvrtak u mjesecu, u prostorijama Uprave, od 15 do 18 sati. Dogovorite vaš dolazak na br. tel. 262 344 .
DV Cvrčak Solin
Nemojte biti zabrinuti sami!
Pripremila: Žana Pavlović, prof. Psiholog