Mama, ja sam se zaljubio….

…kaže vaš vrtićanac. I stvar je ozbiljna. Iako vam je smiješno i simpatično, ta je situacija važan korak u djetetovu životu na koju morate ispravno reagirati kako biste ga pripremili na one “stvarne” prve zaljubljenosti i ljubavi koje ga u životu čekaju.

Kako bi se ispravno sagledao razvoj djetetovih odnosa prema drugima, pa tako i prijateljstva i zaljubljivanja, u obzir se moraju uzeti različiti elementi: razvoj svijesti o sebi i drugima, razvoj emocija, privrženosti, socijalizacija, komunikacija…

Prirodno je da su djeca već ubrzo nakon rođenja orijentirana na druge ljude. Nakon što vrlo rano počnu razlikovati osjećaj ugode od neugode, iz ugode se razvija veselje te simpatija prema ljudima.

Već sa šest mjeseci dijete će, ako ga postavite pored drugog djeteta, pokušati ga podragati ručicom, intenzivno ga gledati… S otprilike godinu i pol polako se razvija svijest o samome sebi, a oko druge godine dijete se može interaktivnije igrati s drugim djetetom.

Između treće i četvrte godine jasno pokazuje naklonost i simpatiju, a počinje i razvoj empatije koja se konkretnije razvija oko pete godine.

U toj je dobi već djeci vrlo važna prihvaćenost među vršnjacima te je sposobno konkretnije artikulirati svoje emocije, pa tako i “zaljubljenost”.

Za pravilan je razvoj vrlo važno da dijete raste u zdravoj emocionalnoj atmosferi, odnosno da su zadovoljene njegov temeljne emocionalne potrebe: osjećaj sigurnosti i pripadnosti, doživljavanje ljubavi i dobivanje priznanja te mogućnost stjecanja različitih pozitivnih iskustava.

Simpatične izjave o zaljubljenosti kod djece vrtićke dobi zapravo su vrlo česte. Jedno provedeno istraživanje pokazalo je da čak dvije trećine djece obuhvaćene istraživanjem izražavaju afektivnu privrženost prema vršnjacima odnosno “zaljubljenost”.

Tu se radi o “zaljubljenosti” u dijete koje je iz neposrednog okruženja (vrtićke grupe) s kojim je dijete u svakodnevnoj interakciji. Zaljubljenost je zapravo povezana s fizičkom privlačnošću te sa sposobnošću igranja s drugom djecom.

Istraživanje je također pokazalo da predškolska djeca pokazuju i znakove ljubomore te da mogu imati romantične osjećaje, slične onima koji se javljaju kod odraslih.

U toj dobi većina će djece jasno reći tko im se sviđa, u koga je “zaljubljeno”, dok kasnije, oko osme godine, tu “tajnu” rađe sačuvaju za sebe. Ono što karakterizira zaljubljenost u predškolskoj dobi je nestalnost i promjenjivost, a djeca se najčešće “zaljubljuju” u djecu slične dobi, sličnih interesa i osobina, a često i u djecu koja su “popularnija” i otvorenija u komunikaciji.

srce

Kako se postaviti

No prva prava zaljubljivanja javljaju se uglavnom oko petog razreda, što roditeljima može pričiniti šok jer im se čini da je za sve to prerano.

No nova vrsta odnosa i razvoja emocija s kojim je dijete suočeno, pa čak i ljubavne boli zbog kojih ne može jesti ni spavati, zahtijeva pravilan roditeljski pristup kako bi o tome razvilo zdrav odnos, važan za kasnije emocionalne interakcije s ljudima.

Uglavnom su djevojčice otvorenije po pitanju izražavanja zaljubljenosti, odnosno isticanja tko im se sviđa, ali i nestalnije pa dok danas nekog dječaka smatraju “najljepšim i najboljim”, već sutra možda izjave da je “najdosadniji na svijetu”.

Dječaci pak sramežljivije govore o osjećajima, ne vole da ih se zadirkuje niti ističe zaljubljenost. Tu je jako važno, ako vam se povjere, dobro čuvati njihove “tajne” kako ne biste izgubili povjerenje za daljnje slične situacije.

Nemojte koristiti izjave “još je prerano za to, još si premlad”, nego se potrudite upoznati djetetovu “simpatiju”, potičite ga da priča o njoj. S druge strane, ako se dijete ne želi otvoriti, ne forsirajte razgovor jer nećete ništa postići, no istaknite da su to prirodni osjećaji i da ih se ne treba stidjeti.

Ako dijete želi s vama o tome razgovarati, pitajte ga što osjeća, zašto joj se ta osoba sviđa, pokušajte saznati kakve stavove dijete ima o ljubavi i odnosima tog tipa. Zapravo takvim razgovorima treba pristupiti ozbiljno, ne podcjenjujući djetetove osjećaje i situaciju u kojoj se nalazi.

Nemojte govoriti protiv djeteta u koje je vaše dijete “zaljubljeno”, no ako taj objekt zaljubljenosti na vaše dijete djeluje destruktivno ili ako ga iskorištava, usmjerite ga tumačenjem tog nepoželjnog ponašanja odnosno aktivnosti, nikako diskreditiranjem njega samoga ili tog drugog djeteta.

Roditeljska uloga u toj fazi je objasniti odnose u vezama, naučiti dijete da gradi i čuva svoje dostojanstvo, da je ljubav uzajamni odnos koji treba njegovati.

Najveća pogreška je ignoriranje djetetove zaljubljenosti. Dijete itekako može biti zaljubljeno, pa čak i patiti zbog nesretne ili neuzvraćene ljubavi. Psiholozi se slažu da su sve to situacije koje pomažu da dijete dobro upozna samoga sebe te važan proces pripreme za prave veze i ljubavi u budućnosti.

Prve ljubavi se pamte

Prve ljubavi se pamte, nije to nimalo bezazlena izjava. Ona samo potvrđuje intenzitet osjećaja kojima je prožeta i koje nikako nemojte podcjenjivati. I da…ako vas zamoli, pomozite i svom vrtićancu da pripremi dar za Valentinovo za svoju simpatiju : )

Sjetite se, sigurno pamtite svoju prvu ljubav

Piše: Wishmama
Fotografija: Pixabay