Tri vrhunska savjeta

Oblikujte sve, pa i pogreške.

Malo neugodna pomisao, ali djeca pomno promatraju odrasle – osobito svoje roditelje.
Kopiraju vaš rječnik, ponašanje i stavove. To znači da je prvi i najvažniji savjet da učinite sve kako biste oblikovali za njih uzor opisanih karakteristika.

Jedan od načina jest da se uključite u njihove aktivnosti

Predstavite ih kao sjajne nove igre na koje ste slučajno naletjeli i rado biste ih samo isprobali.

Pokazat ćete da se širenje znanja nešto u čemu može uživati svatko, a djeci će se uz ovakve vježbe dopasti činjenica da ne mora uvijek odrasla osoba znati sve bolje.

Štoviše, uočit ćete također da se usput poboljšava i vaše razmišljanje.

Pohvale koristite za poticanje velikog napretka, a ne za usijane glave

Nije rijedak slučaj da se djeca pokazuju onakvima kako to ljudi od njih očekuju. Samouvjerenje je uvelike određeno našom percepcijom mišljenja drugih ljudi o nama.

Čudesno je saznanje da samo vjerujući u svoju djecu možete znatno promijeniti njihov svijet. Vjerujte da su kreativni i jako dobri u generiranju maštovitih ideja.

Vjerujte da upravo oni postavljaju zanimljiva pitanja i stavljaju neočekivane primjedbe. Vjerujte da su fantastični u donošenju mudrih odluka u škakljivim situacijama.
Vjerujte da uspješno rješavaju probleme i često iznose nova rješenja na koja vi ne biste niti pomislili.
Vjerujte da se – ako se navedene stvari i ne dogode – oni još razvijaju, još uče, još pokušavaju. Nipošto da ste ih krivo procijenili.

Vaše vjerovanje ostavlja dubok trag. Ono će im, doslovce, pomoći da odrastaju kao izuzetno promišljena djeca koja će, jednog dana postati izuzetno promišljeni ljudi.

No, tu se krije sitna zamka. Lako je načiniti pogrešku stavljajući prevelik naglasak na podizanje samopouzdanja, te se u tome previde nužne protuteže strogosti i poslušnosti.

Divljenje i hvaljenje svega što vaše dijete izgovori vjerojatno će vam dati previše samouvjerenog, samodopadnog vražićka koji smatra da je sve što on ima za reći vrednije od mišljenja svih ostalih.

Potrebno je pronaći ravnotežu

Vaša su djeca na samom početku razvoja samostalnog mislioca – slijedom toga, njihove ideje, prijedloge i teorije treba tretirati izuzetno pažljivo.

Nemilosrdna prosudba njihove vrijednosti u usporedbi s teorijom potkrijepljenom znanjem odrasle osobe, obeshrabrit će ga za cijeli život. Laskavim ‘dobro si to učinio, mili’ gajimo samodopadnost što sigurno neće unaprijediti kvalitete koje želite da razvija vaše dijete.

tri-ideje-1

Usredotočite se na hvaljenje kvaliteta, a ne rezultata

Upamtite da pokušavate naučiti dijete kako je korištenje uma zabava – pustolovina – i da nešto što su smislili trenutno nije ni izdaleka važno kao činjenica da su u potpunosti uključili mozak.

Slijedi nekoliko tipičnih odgovora koje možete primijeniti:

> Zaista je krasno da si smislio dvije/ nekoliko mogućnosti za ovo. Samo mi ih ponovi …
> Dojmi si me da si se uhvatio u koštac s ovim problemom. Teško je, zar ne? Dobro je što pokušavaš razmisliti temeljito – mnogi bi se zadovoljili brzim odgovorom.
> Čestitam – očito razmišljaš! Nikad ne bih došla na takvu ideju. Ispričaj mi više o tome …
> Sjajno – ozbiljno si se pozabavio razradom svoje zamisli, zar ne? Sada mi to zvuči mnogo stvarnije / maštovitije / moguće. Što si promjeni? Vjeruješ li da to možeš učiniti boljim ili smatraš da je to gotovo?
> Imaš sjajne ideje! OK – pokaži mi prednosti. Možeš li mi navesti isti broj nedostataka? Koja je dakle, tvoje konačno odluka? Ili si možda počeo misliti čak o boljoj ideji?

Budite konkretni s pohvalom

Kad vam dijete dođe s novom idejom, saslušajte ga. Premda biste se uglavnom trebali usredotočili na hvaljenje samog čina razmišljanja, gdjekada će se naći i nešto vrijedno za čuti. primjerice, možda je dijete:

> donijelo dobre odluke
> našlo pametno rješenje za ozbiljan problem
> došlo na uistinu neobičnu i maštovitu ideju

Imajte na umu da je, u većini slučajeva, mala vjerojatnost za samu pomisao kako će djeca doći na bilo kakvu istinski inovativnu ideju koja već nije pala na um ljudima s iskustvom i stručnošću.

Na vama je prosudba je li njihova ideja posebno kreativna s obzirom na dob, sposobnost, broj podataka itd. O ovome ne treba posebno brinuti – znat ćete kad vas dijete iznenadi!

U takvim slučajevima imate ugodan zadatak da pokažete iskreno oduševljenje i komentirate što je tako fantastično vezano uz njihovu ideju.

Opustite se: počnite rano, počnite malo po malo

Čak i ako usvojite šačicu ideja iz ove knjige, učinit ćete promjenu.

Obiteljski život je već dovoljno napet da ne treba odjednom nametati prevelike promjene. Ovo nije rješenje na brzinu.

Knjigu predstavlja neprekidno unapređenje u odgoju djeteta koje će biti najučinkovitije ukoliko ga godinama koristite u svemu što činite.
Zapravo ste u izuzetnom položaju jer će se vaše dijete biti uz vas mnogo godina. Stoga možete početi rano i malo pomalo.

Uz dopuštenje: Veble
Saznajte više o knjizi “Naučite svoje dijete razmišljati“.