Donosimo praktične savjete kako kod djece pobuditi pažnju kako bi čitali s razumijevanjem slikovnice i kasnije knjige za lektiru ili općenito različite tekstove za školu ili zabavu.
Nije tajna da se i mi odrasli puno puta uhvatimo u skretanju pažnje primjerice na poslu kada shvatimo da gledamo kroz prozor, mislimo o obvezama kod kuće, a ponekad se dovezemo i dođemo do doma te shvatimo da uopće nismo pratili kuda smo vozili ili hodali.
Tako biva i kod čitanja, kako kod nas odraslih tako i kod djece, još više. Svima nam se događa da pročitamo nekoliko stranica knjige i shvatimo u jednom trenutku da ne znamo što smo pročitala, jer razmišljamo o nečemu drugome.
Što je zapravo pažnja?
Pažnja je usmjerenost na određene radnje koje su pred nama na svjesnom nivou, što još zovemo koncentracijom, odnosno koncentriranje naše svijesti jest srž pažnje.
OVDJE saznajte i više o tome kako razviti pažnju kod djece
Svako dijete od svoje najranije dobi pokazuje jako veliki interes za slikovnice i knjige
Lista ih s pažnjom, gleda pa čak i one u kojima nema previše slika. Kada se roditelj ili odgajatelj aktivno uključe u tumačenje onoga u što dijete gleda u slikovnici ili knjizi njegova pažnja izuzetno raste.
Stvorite mali čarobni kutak za čitanje slikovnica, knjiga ili lektire
Da bi dijete zaista bilo produktivno i moglo pokazati svoju pažnju u čitanju, odlično je da za to ima primjeren kutak u kojem se osjeća sigurno i inspirirano.
Čak i ako dijete nema svoju sobu, takav se kutak može urediti u bilo kojem dijelu doma. Najvažnije je da dijete ima udobnu stolicu ili mekanu podlogu na kojoj može bezbrižno ležati i ulazak u svijet priča i čitanja može započeti..
U konačnici, ljubav prema čitanju i pisanju stvara se upravo u roditeljskom domu.
OVDJE saznajte kako aktivno čitanje kod djece dovodi do razumijevanja pročitanog
Kako poboljšati pažnju kod djece?
• Dijete u blizini ne treba imati ništa što mu odvlači pozornost. Koncentraciju izuzetno remete glasna glazba, buka televizora ili glasan razgovor ukućana. Vaš i djetetov kutak za čitanje treba ga zaista razveseliti svaki put kada ulazite u zonu čitanja koju će svako dijete prepoznati i tako ga navikavate na način čitanja i koncentraciju i u kasnijoj dobi.
• Neka djeca već s godinu dana pokazuju pažnju kod interaktivnog čitanja od čak desetak minuta dok nekoj djeci to uspijeva tek s 4 ili 5 godina.
• Djeca trebaju od roditelja vrijeme i posvećenost – zajedničko aktivno čitanje dokazano potiče djecu na njihov cjelokupni razvoj.
• Velika je važnost u interaktivnom čitanju ta što kroz takvo aktivno čitanje dijete uči slijediti pravila. Roditelji trebaju na svaki način poticati koncentrirano čitanje, a ako primijete da je dijete zaljubljeno u čitanje pustiti ga da čita maksimalno uz svoje druge obveze.
• Najučinkovitiji način bogaćenja rječnika, koje je nužno za uspješno jezično izražavanje, kako pisano, tako i usmeno, jest čitanje knjiga.
Roditelji najbolje znaju što njihovo dijete voli, a što ne, što bi ga moglo zanimati više ili manje.
Što kaže teta iz vrtića
Kada se obično javlja interes za čitanjem kod djece?
Vrijeme kada se javlja interes za čitanje ovisi o individualnim karakteristikama djeteta. Ako dijete ranije (recimo s 4 god) savlada analizu i sintezu glasova, može početi i čitati. Očekuje se da djeca predškolske dobi poznaju slova no to ne znači da će imati interes za čitanje.
Kako odgojitelji trebaju poticati djecu na čitanje i pisanje?
Odgojitelji trebaju pomoći djeci u svladavanju predčitalačkih vještina koje se prema programu predškole trebaju usvojiti. Naravno, ako djeca pokazuju veći interes za čitanje i pisanje, treba im osigurati dodatne poticaje i podupirati ih.
Svaka knjiga nova inspiracija za vaše dijete
Kada je čitanje u pitanju svom djetetu, osim bajkovitog kutka za čitanje, možete zajedno s njim osmisliti svojevrsnu „kutiju za pisce“.
U nju možete staviti šarene markere, blokove, tekice, papire, slušalice koje će eliminirati vanjsku buku, i potaknuti ga da nacrta po svom ono što je pročitao ili da, ako već zna pisati, napiše nešto o knjizi. Također svaka knjiga može biti i poticaj i inspiracija da napiše neku svoju pričicu.
Djeca najviše riječi usvoje u aktivnom čitanju slikovnica i knjižica s odraslima
zato bi za cilj roditelja ili “teta čuvalica” bilo pozitivno utjecati na „ljubav prema knjizi“ kod djece.
Također je od izuzetne važnosti za razvoj pažnje kod djece i čitanja s razumijevanjem pokušati što više vremena provesti u zajedničkom čitanju koje će još više razviti empatije i obiteljsku ljubav i povezanost, ali i dati djetetu potrebne važne vještine za njegovo čitanje pa tako ujedno i školovanje.
OVDJE saznajte koja je potrebna spremnost za školu iz aspekta jezično govornog razvoja