Strah, anksioznost i napadi panike – 8 jednostavnih načina za samopomoć

Saznajte i primijenite 8 jednostavnih “trikova” koji smanjuju strah, nervozu i napadaje panike koji nas mnoge znaju pratiti ovih dana u kojima je strah od zaraze koronavirusom povećana, a i strah od ostalih elemntranih nepogoda.

U vrijeme kad trebamo ostati kod kuće, izvan zone komfora na koji smo naviknuli i provodimo sate slušajući vijesti koje nisu blistave, lako je upasti u zamku pretjeranog razmišljanja i ‘predviđanja’ budućnosti.

Do kada ćemo morati biti što više u kući? Hoćemo li ovo ljeto ići na more? Koji je rizik da se zarazim koronavirusom?

Pitanja te vrste, i još mali milijun drugih koja nam prolaze kroz glavu, potiču negativne emocije poput ljutnje i tuge, izazivaju anksioznost i potiču stres.

strah panika tuga

Takvo stanje, između ostalog, oslabljuje imunitet koji bismo trebali jačati.

Neki ljudi se protiv takvih stanja pojačanog stresa bore meditacijom, drugi se mole ili vježbaju kako bi izbacili negativne misli iz glave.

Srećom, postoji i nekoliko trikova koje psiholozi preporučuju u stanjima pretjeranog razmišljanja, straha i tuge, pa čak i napadaja panike, koji bi nam mogli pomoći.

strah trik panika

Trik s oblacima

Kada ne znamo sve informacije skloni smo popuniti praznine vlastitim scenarijima, najčešće negativnima jer nam se lakše pomiriti s nesrećom nego neznanjem.

Kako bismo lakše prihvatili trenutnu situaciju možemo samo promatrati vlastite misli, bez emotivne reakcije na njih. Zamislite ih da prolaze poput oblaka na nebu, za vjetrovita dana, a mi ih promatramo s prozora, kao nešto što nema pretjerane veze s nama.

Biranje riječi

Uhvatite li se kako pretjerano razmišljate, za početak zamijenite formulaciju “Što ako?” s “Vidjet ćemo”.
Nakon toga možemo ‘izaći iz vlastite glave’ aktivnostima kao što su pranje suđa, odlazak u trgovinu po namirnice za starije susjede ili konačno razvrstati i obrisati fotografije koje nam više nisu od koristi na računalu ili mobitelu.

Popis zahvalnosti

Najbolji lijek protiv tuge i bijesa su ljubav i zahvalnost. Napravite svaki dan popis svih lijepih stvari koje su vam se dogodile u danu. To može biti slušanje glazbe, tople riječi koju smo uputili nekome ili uopće to što smo se probudili ujutro i shvatili da smo živi. Uključite i druge u svoj popis te razmijenite situacije i događaje na kojima ste zahvalni.

limun limuni

Trik s limunom

Uhvati li vas nervoza počet ćete ubrzano disati, a usta će se osušiti. Napravite trik i zamislite sočni limun kako ga režete i uživate u njegovom soku.

Nakon samo nekoliko minuta vizualizacije slina će se početi skupljati u ustima, a tijelo će dobiti signal da je sve okej jer usta nisu suha. Zatim duboko udahnite i izdahnite i dišite bez naprezanja, opušteno, bez pokušavanja kontroliranja daha. Misli zaustavite brojanjem svakog udisaja, a svaki put kad vam pozornost skrene na nešto drugo, krenite od nule.

iphone mobitel ideja

Zapisivanje misli

Primijetite li kako vas lovi panika, uzmite papir i olovku i zapišite sve što vam pada napamet. Pritom se ne obazirite na rukopis, pustite sve da izađe van i vizualizirajte kako svakom riječi negativne misli padaju na papir, oslobađaju se iz tijela.

Fokusiranje na premete

Osjetite li napadaj panike pokušajte se umiriti disanjem i usredotočite se na jedan predmet iz vaše blizine. To može biti sat na zidu.
Osluškujte kako kuca, pa opišite njegov oblik, boju, teksturu, veličinu. Pokušajte usmjeriti svu svoju pozornost na taj predmet i počet ćete se opuštati.

tuga strah panika

Sigurno mjesto

Za slučajeve straha imajte uvijek pri ruci mentalnu sliku omiljenog mjesta. To može biti vrh planine, plaža s bijelim pijeskom, vrt u kući u kojoj smo odrasli.

Zatim se usredotočite na detalje koje vas okružuju. Kakav je miris u zraku? Osjećaj pod nogama? Zaronite ruke u more ili ih raširite i osjetite povjetarac. Nasmijte se i pokušajte vratiti u misli osjećaj mira i sreće koji vas obuzima na takvom mjestu.

lavanda miris lavande

Kamilica i lavanda

Imajte pri ruci eterično ulje lavande i čaj od kamilice.

Oboje pomaže u smirivanju nervoze. Usredotočite se na okuse i mirise te duboko dišite. Kamilica opušta mišiće i smiruje želudac, a lavanda djeluje protiv nesanice i može pomoći protiv tjeskobe.