Koja je uloga odgojitelja i izazova u vrtićima iz perspektive roditelja, odgojitelja i pedagoga

Vrtići igraju ključnu ulogu u ranom razvoju djeteta, a odgojitelji su svakako u središtu tog procesa. Njihova zadaća nije samo čuvanje djece, već i aktivno sudjelovanje u njihovom obrazovanju, socijalizaciji i emocionalnom razvoju.

Međutim, uloga odgojitelja dolazi s brojnim izazovima, koje je važno razmotriti s aspekta pedagoga, samih odgojitelja i roditelja.

U prvim godinama života, vrtić postaje mjesto gdje djeca stječu svoja prva iskustva izvan obiteljskog okruženja. Ovdje, pod budnim okom odgojitelja, počinju otkrivati svijet – uče kako graditi prijateljstva, dijeliti, surađivati i nositi se s vlastitim emocijama. No, iza te vedre slike igre i smijeha, krije se predan rad odgojitelja, čija uloga daleko nadilazi samo nadzor djece.

Odgojitelji su više od učitelja – oni su oslonac djeci u trenucima nesigurnosti, vodiči kroz izazove prvih društvenih odnosa i osobe koje svakodnevno pružaju ljubav i pažnju svakom djetetu. Njihov posao nosi sa sobom mnoštvo emocionalnih i fizičkih izazova, jer su često zaduženi za velike grupe djece, što zahtijeva balansiranje između individualnih potreba svakog djeteta i organizacijskih ograničenja vrtića.

Uloga odgojitelja ključna je za svako dijete, ali i za obitelji koje im povjeravaju svoju djecu. Svi zajedno – odgojitelji, pedagozi i roditelji – igraju važnu ulogu u oblikovanju djetetovog svjetonazora, empatije i socijalnih vještina.

dijeteodgoj pedagog odgojiteljica vrtic igranje s djetetom

Perspektiva pedagoga

Pedagozi vide vrtić kao prostor za rani odgoj i obrazovanje gdje djeca razvijaju kognitivne, socijalne i emocionalne vještine. Pedagoški pristup u vrtićima podrazumijeva strukturiran i promišljen rad s djecom, kroz igre i aktivnosti koje potiču razvoj. Jedan od ključnih izazova za pedagoge jest osigurati da se odgojitelji redovito educiraju kako bi mogli pratiti najnovije metode i tehnike u obrazovanju, a time pružiti najbolju moguću podršku djetetu​..

Pedagozi naglašavaju važnost individualnog pristupa svakom djetetu, prepoznavanja njihovih potreba i sklonosti te prilagodbe aktivnosti prema njihovim interesima. Ovo može biti izazovno s obzirom na veličinu grupa i vrijeme koje odgojitelji imaju na raspolaganju.

Perspektiva odgojitelja

Odgojitelji su ključni posrednici između djeteta i okoline u kojoj se ono razvija. Njihova uloga uključuje sve od brige za fizičku sigurnost djece do poticanja njihovih kognitivnih i emocionalnih inteligencije i sposobnosti. No, rad u vrtiću često dolazi s izazovima kao što su preopterećenost, nedostatak kadra i resursa, te zahtjevi za kontinuiranim stručnim usavršavanjem​.

Jedan od čestih problema s kojima se odgojitelji suočavaju jest rad u prevelikim grupama djece, što otežava individualni pristup svakom djetetu. Zbog toga često dolazi do stresa i iscrpljenosti, osobito kada je nemoguće zamijeniti odsutne kolege ili pronaći dodatno osoblje u kritičnim trenucima.

Perspektiva roditelja

Roditelji vrtić doživljavaju kao prostor gdje njihova djeca stječu prve socijalne vještine, upoznaju nove prijatelje i pripremaju se za školski sustav. Od odgojitelja očekuju da budu ne samo čuvari, već i vodiči kroz te prve godine razvoja. Međutim, roditelji često nisu svjesni koliko je odgojiteljima teško balansirati sve zahtjeve. Pitanja poput veličine grupa, dostupnosti resursa i vremenskih ograničenja često su u pozadini svakodnevnih izazova s kojima se vrtići suočavaju.

Odgojitelji često naglašavaju važnost suradnje s roditeljima, jer kvalitetna komunikacija između obitelji i vrtića može olakšati odgojno-obrazovni proces. Roditelji također imaju važnu ulogu u pružanju podrške odgojiteljima, razumijevanju njihovih izazova te u zajedničkom stvaranju najbolje moguće okoline za razvoj djece.

Uloga odgojitelja u vrtićima od iznimne je važnosti za razvoj djece, no ona nosi mnoge izazove s aspekta pedagoga, samih odgojitelja i roditelja. Ključ za uspješno prevladavanje ovih izazova leži u kontinuiranoj edukaciji, boljoj podršci sustava te kvalitetnoj suradnji s roditeljima kako bi se stvorilo okruženje koje potiče cjelovit razvoj djeteta.

Tekst: pedagogica Sanja Vukosav