Plač kao – moć

Posredne metode mogu biti učinkovitije od onih izravnih, pa se tako u kazalištima čije su predstave namijenjene djeci, na prihvatljivo zabavan način (jer pametno ne mora nužno biti dosadno!), nastoje „progurati“ životno korisne činjenice (bez obzira što ona djeci u danom trenutku uopće nisu važne – bit će, kad-tad).

predstava za djecu u kazalistu

Ali, prije toga treba „pomaknuti“ dječje iskustvo…

Recimo, plač kao manipulativno sredstvo. Koliko smo puta vidjeli klinca kako padne i zaplače ukoliko ga netko gleda, ali ako nema svjedoka (potencijalnih tješitelja) ustane i ode bez ikakvog nagovještaja plača.

No, ukaže li mu se naknadni promatrač… Dakako, ako se radi o malom djetetu koje još ne zna govoriti, plač je često jedini način iskazivanja određenih potreba, pa se ono svojski trudi dok ne dobije hranu, igračku ili suhu odjeću.

Djeca dobro pamte kako su plačem postizali željene ciljeve, pa i kada narastu, nastave se služiti istom metodom.
Roditelji vrlo često udovoljavaju rasplakanoj djeci zbog osjećaja krivice ili zato što teško podnose dreku, pa mali „mudraci“, kao veliki, manipuliraju onima oko sebe.

djecja predstava

Dolaskom među vršnjake, mali manipulant postane izvorom ruganja i neugodnih nadimaka poput plačko, cvilidreta ili tulilo.

Upravo o jednom takvom dječaku govori predstava „Plačko“ Kristine Gavran u režiji Tine Hofman i izvedbi Vida Ćosića i Hane Kunić u Kazalištu „Mala scena“ (23.10.2020.) za mališane od tri do osam godina (starijima služi kao podsjetnik).

U kuhinji (Lucija Prstec Smolčec) gledamo mamu dok priprema objed i njezinog malog sina koji leži ispod stola i plače.

Iz njihovog razgovora saznajemo da on neprekidno plače, čak i onda kada nema ili ne zna razlog… Budući da ga svi zovu Plačko, on je izgubio /zaboravio svoje ime i potaknut zlatnom ribicom kreće u potragu za njim.

Na tom putu susreće profesoricu Suzić, Krokodila i Mudrog Luka koji mu otkrivaju da postoje različite vrste suza.

Na primjer, one nastale kada režemo luk ili one koje zovemo krokodilskim, nemaju veze s osjećajima. Osim toga, osjećaji se iskazuju riječima a ne plakanjem.

Ćosić stalno ostaje u liku dječaka Plačka (zapravo Antona), dok Kunić mijenja uloge odjećom (L. Prstec Smolčec), prigodnim detaljima (krokodilova čeljust, naglavak u obliku luka ) i animirajući predmete.

Zbog relativno neujednačenog teksta (uvodni dio je „dosadnjikav“, dok je priča Mudrog Luka o osjećajima izvanredna) i stišane režije, pada tenzija izvedbe.

predstava za djecu

To posebno dolazi do izražaja pri preobražaju Hane Kunić iz jednog lika u drugi, osobito kada prenaglašena glazba (Ivana Starčević, Marko Levanić) ometa tekst.

Lakši zadatak ima Vid Ćosić jer se mora usredotočiti samo na jedan lik, svojeg malog Plačka koji postaje pravi momak, pa on to čini vrlo uvjerljivo (možda ipak ne bi trebao pjevati).
Kraćenje teksta i dodatna režijska dinamika mogli bi predstavu bolje približiti onima za koje je napravljena, jer je ideja zgodna a glumci nadahnuti.

Fotograf: Mirko Cvjetko

olga-vujovic-200Piše: Olga Vujović
Povjesničarka umjetnosti i komparatistica književnosti