Savjeti za razvijanje moralnog razumijevanja

Slijedeće strategije pomoći će roditeljima i učiteljima u identificiranju onoga što je moralno pnašanje i raspravljanju o rješavanju problema kada dođe do sukoba. Ovi će savjeti pomoći roditeljima i učiteljima u pronalaženju načina za razgovore o negativnim emocijama u igri i način kako ostati pozitivni u vršnjačkoj igri.

Podijelite svoju kućnu kulturu s učiteljima i prijateljima vaše djece

Roditelji i učitelji mogu razgovarati o kulturnim razlikama kako bi razumjeli kućne i školske moralne i društvene vrijednosti. Učitelji mogu pozvati roditelje da dođu u školu određenim danima i podjele kulturu svoje obitelji uz ručak ili aktivnosti koje objašnjavaju kako njihova obitelj shvaća govorne i moralne vrijednosti. Roditelji s učiteljima druge djece mogu podijeliti kako koriste međusobni govor kod kuće i kako se to može prenijeti u školsko okruženje.

Naglasite dobro ponašanje ili društveno neprihvatljivo ponašanje

Odnose roditelj-dijete ključan je u pomaganju da dijete razumije što je ispravno ili što bi moglo biti pogrešno u njihovom ili tuđem ponašanju. Na primjer, ako želite da vaše dijete bude ljubazno prema drugima i svjesno tuđih osjećaja, stvorite priču u kojoj se to ne događa te naglasite što ne valja i što se događa kao posljedica. Kada svom djetetu pokažete što bi se moglo dogoditi ako nekoga uvrijedi, dijete će možda ponovno promisliti o tome što se događa i preuzeti veću odgovornost za svoje izjave i postupke.

Koristite događaje iz stvarnog svijeta kao priliku za poučavanje moralnim temama

Iako ne predlažemo da svake večeri sjednete sa svojim djetetom pred televizor i pogledate večernje vijesti, čak i u ranoj dobi možete s njime raspravljati o onome što se događa u svijetu te o Vašoj percepciji ovih događaja. Priče koje se nalaze na naslovnicama često su moralni problemi. Naglasite činjenice u priči, svoju interpretaciju odnosnih tema te gdje su one u odnosu na obiteljska moralna pravila. Možete upitati svoje dijete kakva je njegova reakcija i kako bi ono samo riješili situaciju.

Intervenirajte u dječje rasprave kada vode prema nejednakosti

Osigurajte rasprave koje će poticati jednakost ili naglašavati da su djeca drugih rasa ili vjera jednako inteligencijom ili vještinama. Raspravljanje o osjetljivim temama poput rasne ili spolne jednakosti s mladim predškolcem vodit će njegovo donošenje odluka tijekom godina u osnovnoj školi i kasnije.

djeca

Naučite djecu kako ostati pozitivan i izbjeći negativne emocije u igri

Djeca koja neprestano govore i promišljaju o negativnim mislima i emocijama sklonija su nasilju i manje su svjesna tuđih potreba. Njihov moralni kompas pogrešno je usmjeren. Prema Richardu Weissbourdu, dječjem psihologu na Visokoj školi za edukaciju na Harvardu i autoru knjige Roditelji kakvi želimo biti: „Kada su negativne emocije stalne i pretjerane, djeca su sklonija razvoju primitivnih moralnih vrijednosti“. Ova djeca mogu se osjećati bezvrijednima ili posramljenima, ili se mogu bojati neodobravanja i izolacije kada roditelji koriste negativne komentare, varanje ili neke druge nemoralne postupke kako bi pridobila odobravanje roditelja. Na primjer, mala djeca mogu ispričati priču koja nije istinita kako bi pridobila roditelje na svoju stranu. Djeca od svojih roditelja trebaju konstantni pozitivni poticaja svoje postupke umjesto negativnih.

Roditelji i učitelji mogu poticati djecu na ograničavanje njihovih negativnih misli i na pozitivnije razmišljanje o vlastitim postupcima prema drugima. Kada vaše dijete u igri koristi negativne riječi, sugerirajte pozitivan govor. Kada djetetov prijatelj u igri učini nešto pozitivno, pohvalite prijatelja i ponovite što je učinio. Ako dijete odjednom podijeli igračku ili se nečega odrekne i da to Vašem djetetu, prestanite s igrom i pohvalite taj pozitivan čin. Nagradite dijete koristeći pozitivnu pozornost i pokažite malo uzbuđenosti zbog ovog ispravnog načina ophođenja s drugima.

Hvaljenje djece govoreći da su „super“ ili „“divan“ ne pomaže toliko kao što je to osjećaj s pohvalom za specifični postupak. Na primjer, mogli biste reći: „Sviđa mi se kako si se odrekao tog kamiona kojeg si htio i dao ga marku kada ga je želio. To je bilo pažljivo od tebe.“

Učitelji mogu napraviti ploče s pozitivnim riječima koje djeci pomažu misliti na pozitivan način. One mogu uključivati fotografije djece koja rade korisne i važne stvari izvan učionice-stvari poput izrade hrpe komposta, sakupljanja odjeće ili hrane za beskućnike, ili sakupljanje sredstava za projekte poput Novčića za mir za djecu u nekoj zaraćenoj zemlji.

Uz dopuštenje nakladnika Veble commerce, partnera Wish.hr-a
Hrvatsko izdanje: Vaš uspješan predškolac